[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.90Jego następnym okrętem po Leopardzie", nie licząc jednostek, na których był pasa\erem,został slup Ariel".Obejmujący dowództwo Aubrey otrzymuje wyrazne wyjaśnienie, \eprzekazuje mu się ów okręt ze względu na konieczność przeprowadzenia delikatnej, pilnejmisji, wymagającej opanowanego i doświadczonego specjalisty" oraz \e przekazanie slupaw \adnym stopniu nie jest odzwierciedleniem uznania dla zasług kapitana Aubreya".Okrętzostał oficjalnie przeklasowany ze słupa na okręt szóstej klasy tylko i wyłącznie przez to, i\dowództwo objął na nim Aubrey1.1 Patrick O'Brian, The Surgeon's Mate, Collins, London 1980, s.149,153.W The Ionian Mission kariera Jacka Aubreya na moment powraca do normalnego toku, kiedyten zostaje kapitanem siedemdziesięcioczterodziałowego liniowca Worcester".Jego słu\bana liniowcu nie trwa jednak długo, gdy\ wraca on na swą starą dobrą fregatę Surprise".Natym okręcie pływa w pozostałych tomach swej sagi, a jego związek z fregatą przetrwa nawetodejście Jacka z marynarki w The Reverse of the Medal.Dwa pierwsze okręty Aubreya, Sophie" i Polychrest", to jednostki fikcyjne i raczejniezwykłe jak na standardy Królewskiej Marynarki Wojennej. Sophie" była niemal\ejedynym brygiem z pokładem rufowym na słu\bie", co biorąc pod uwagę fakt, \e pokładrufowy na większych jednostkach ciągnął się od rufy a\ na śródokręcie, na małym okręcie wistocie było osobliwe.Slup, poprzednio zwany Vencejo", został zdobyty na Hiszpanach.Jego konstrukcja i wyposa\enie uchodziły za staroświeckie, a sam okręt uwa\any był za dośćwolny.Jego pojemność wynosiła około 150 ton, przez co długość pokładu działowego sięgałaokoło 70 stóp.Uzbrojenie slupa składało się z 14 najprawdopodobniej lekkich działczterofuntowych, ale Jackowi udało się zainstalować dwie dwunastofuntówki" jako działapościgowe na dziobie.Będąc brygiem, Sophie" posiadała dwa maszty i \agle rejowe. Polychrest" był jednostką jeszcze bardziej niezwykłą.Początkowo okręt zaprojektowano doprzewo\enia tajnej broni, co pózniej zarzucono.Na skutek tego jego rufa i dziób wyglądałyidentycznie, a sam slup nie posiadał ładowni, przez co jego zanurzenie było prawdopodobniebardzo niewielkie.Rekompensowano to u\yciem przesuwnej stępki, podobnej do u\ywanychwspółcześnie przy łodziach typu dinghy.W rzeczywistości istniało kilka jednostek, głównieprojektu kapitana Shancka, które zostały w podobną stępkę wyposa\one*.* HMS Trial" i Lady Nelson".Uzbrojenie slupa, składające się z dwudziestu czterech karonad trzydziestodwufuntowych,było niezwykle silne jak na tak niewielki okręt, lecz karonady były skuteczną bronią tylko zniewielkiego dystansu. Polychrest" miał trzy maszty i o\aglowanie rejowe, ale i w tymprzejawiała się jego osobliwość okręt posiadał dwie reje grotmarsla.Nazywano go Carpenter's Mistake" Ciesielską Pomyłką", a był okrętem zaprojektowanym przez teoretyka, który nigdy z morzem nie miał do czynienia, a na dodatek zbudowanym przezbandę partaczy i nierobów"2.2Patrick 0'Brian, Kapitan, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1999, s.184. Lively" to pierwszy historyczny okręt, z którym się spotykamy w twórczości Patricka0'Briana.Jest to standardowa fregata, uzbrojona w trzydzieści osiem dział.Kiedy Aubreyobjął nad nią tymczasowe dowództwo jesienią 1804 roku, była to w rzeczywistości jednostkaniemal\e nowa zwodowano ją w Woolwich Dockyard w lipcu tego roku jako pierwsząfregatę z serii piętnastu okrętów zaprojektowanych przez sir Williama Rule'a.Fregata miaławyporność 1,076 ton, długość jej pokładu działowego wynosiła 154 stopy i jeden cal, aszerokość 39 stóp 6 cali.Podobnie jak inne okręty tego typu, Lively" miała dwadzieściaosiem armat osiemnastofuntowych na głównym pokładzie, dwanaścietrzydziestodwufuntowych karonad i dwie długie osiemnastofuntówki na pokładzie rufowymoraz dwie karonady trzydziestodwufuntowe i dwie dziewięciofuntowe pościgówki napokładzie dziobowym.Oficjalnie załogę okrętu miało stanowić 300 ludzi, lecz w praktycewiele jednostek tego typu cierpiało na niedobory.Ten typ fregat był trzeci, co do liczebnościwe flocie w owych latach.W roku 1805 na liście Królewskiej Marynarki Wojennej91figurowało ich 45, podczas gdy fregat trzydziestosześciodziałowych było 53, a mniejszych,trzydziestodwudziałowych jednostek było 59. Surprise", którą Aubrey objął po oddaniu tymczasowego dowództwa Lively", była dwudziestoośmiodziałową eks-francuską fregatą z zadartym dziobem i piękną linią (.),posłuszną sterom, rączą pod dobrym dowódcą, suchą, stateczną i przestronną"3.3Patrick 0'Brian, HMS Surprise", Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2002, s.101.Okręt historyczny wyró\nił się w roku 1799.Dwa lata wcześniej załoga fregaty Hermione"zbuntowała się przeciwko swemu okrutnemu kapitanowi Pigotowi, wymordowała swoichoficerów i przeszła na stronę Hiszpanów, kotwicząc w Puerto Caballo w dzisiejszejWenezueli.W nocy 21 pazdziernika 1799 roku do portu wślizgnęło się sześć szalup z Surprise" załoga wzięła Hermione" szturmem, zdobyła okręt i wyholowała go na pełnemorze4.4Ibid., s.161; William James, The Naval History ofGreat Britain from the Declaration of War by France., London 1822-1824, t.II, s.406-412; Dudkey Pope, The Black Ship, Weidenfeld & Nicolson, London 1963. Surprise" została zwodowana jako francuski okręt Unite".Zbudowano go w Hawrze w roku1794 i sklasyfikowano w marynarce francuskiej jako korwetę.W kwietniu 1796 roku Unite"została zatrzymana i zdobyta przez trzydziestoośmiodziałową fregatę Inconstant" na MorzuZródziemnym.Ochrzczono ją Surprise", gdy\ w marynarce brytyjskiej istniał ju\ okręt onazwie Unite".W słu\bie brytyjskiej zarejestrowano ją jako fregatędwudziestoośmiodziałową, mimo \e miała dwadzieścia cztery karonadytrzydziestodwufuntowe na głównym pokładzie oraz osiem na pokładzie rufowym idziobowym, co uzupełniały jeszcze cztery długie sześciofuntówki na pokładzie rufowym idwie na dziobowym.Jak na fregatę było to więc bardzo potę\ne uzbrojenie, ale w jego składwchodziło zaskakująco niewiele dział długiego zasięgu.Istniały te\ pewne kłopoty zesklasyfikowaniem jednostki okręty dwudziestoośmiodziałowe zazwyczaj zaliczano doszóstej klasy i tak te\ było z Surprise" przez większą część jej słu\by.Wyjątkiem był jedynieokres od 1797 do 1798 roku, kiedy to uwa\ano fregatę za jednostkę piątej klasy [ Pobierz całość w formacie PDF ]