[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.DoÅ›wiadczenie pokaże, czy te ambitne plany spotkajÄ… siÄ™ z zainteresowa-niem mÅ‚odzieży i czy wyzwalana przez nie fantazja nie zaszkodzi systematycznejpracy uczniów.O twórczoÅ›ci metodycznej nauczycieli tak pisze Charles Galloway (1988,t.II, s.192), który przed podjÄ™ciem pracy naukowej sam byÅ‚ przez wiele lat na-uczycielem: Doprawdy wspaniaÅ‚e jest to, że nie ma żadnej «jedynej» czy «najlepszej» meto-dy nauczania.Istnieje wiele «najlepszych» metod, z których każda jest «najlepsza»ze wzglÄ™du na: 1) to, jak speÅ‚nia wymogi efektywnego nauczania [.], oraz 2) oso-biste zadowolenie, jakie daje Tobie i Twoim uczniom.[A wiÄ™c] musisz wypracowaćsobie sam wÅ‚asnÄ… metodÄ™ [i] niezależnie od tej metody, ponosisz odpowiedzialnośćza speÅ‚nienie wszystkich wymogów stawianych efektywnemu nauczaniu.Poszukiwanie i podawanieW czterech podanych przykÅ‚adach autorskich metod ksztaÅ‚cenia zwraca uwa-gÄ™ wysoka samodzielność uczniów.Ich wpÅ‚yw na przebieg zajęć edukacyjnych jestnastÄ™pujÄ…cy:1. Bajki Starego Doktora uczniowie pytajÄ…, czyniÄ… uwagi, zgÅ‚aszajÄ… wÄ…t-pliwoÅ›ci, kierujÄ… rozmowÄ™ na wÅ‚asne tory, współdecydujÄ… o tempie czyta-nia (liczbie przeczytanych fragmentów lektury).2. Schody uczniowie wybierajÄ… zadania, poszukujÄ… sposobów ich roz-wiÄ…zania, przedstawiajÄ… wyniki nauczycielowi, oceniajÄ… swoje osiÄ…gniÄ™ciai okreÅ›lajÄ… poziom trudnoÅ›ci, na którym chcÄ… dalej pracować.www.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 7.KsztaÅ‚cenie indywidualne2063. Zladami przodków uczniowie tworzÄ… grupy, planujÄ… wyprawy, zbierajÄ…i analizujÄ… materiaÅ‚y, syntetyzujÄ… i przedstawiajÄ… wyniki badania.4. Odlot uczniowie studiujÄ… sztukÄ™ danej epoki, wybierajÄ… tematykÄ™technikÄ™ dla swojego dzieÅ‚a, wykonujÄ… je i prezentujÄ…, oceniajÄ… gotoweprace.Samodzielność poznawczÄ… uczniów można nazwać poszukiwaniem, a meto-dy ksztaÅ‚cenia, w których uczniowie sami znajdujÄ… potrzebnÄ… im wiedzÄ™ meto-dami poszukujÄ…cymi (heurystycznymi, problemowymi).PodstawÄ… teoretycznÄ…tych metod jest psychologiczny aktywizm i deweyowski model uczenia siÄ™ (tab.15w r.3).Natomiast wczeÅ›niejsza teoria psychologiczna asocjacjonizm i herbar-towski model uczenia siÄ™ (tab.14) dajÄ… podstawÄ™ podawaniu, bÄ™dÄ…cemu przed-stawianiem materiaÅ‚u, i metodom podajÄ…cym, w których uczniowie korzystajÄ…z wiedzy nauczyciela.Rozróżnienie poszukujÄ…cych i podajÄ…cych metod ksztaÅ‚cenia bywa mylÄ…ce,gdyż podawanie i poszukiwanie mogÄ… siÄ™ przeplatać, a okreÅ›lona metoda (np.wy-cieczka) może być głównie poszukiwaniem (odkrywaniem podobieÅ„stw, różnic,zmian w przyrodzie i spoÅ‚eczeÅ„stwie) lub głównie podawaniem (objaÅ›nianiemprzyrody, architektury, dziaÅ‚alnoÅ›ci ludzi).Z tego powodu NawroczyÅ„ski nazwaÅ‚je nie metodami, lecz formami (1987, s.198 210).StwierdziÅ‚, że poszukujÄ…cai podajÄ…ca forma nauczania muszÄ… siÄ™ nawzajem wspierać i przenikać (tamże,s.204), czym stworzyÅ‚ podwaliny współczesnej dydaktyki polskiej.NawroczyÅ„ski przestrzegaÅ‚ przed faworyzowaniem metod poszukujÄ…cychw postaci, modnej w jego czasach heurezy, czyli naprowadzania ucznia na dro-gÄ™ poszukiwaÅ„, po której on powinien siÄ™ posuwać o ile możnoÅ›ci o wÅ‚asnychsiÅ‚ach (s.199).Takie dziaÅ‚anie zwalnia tempo uczenia siÄ™.Zatem podawać ucz-niom należy te fakty, których oni nie mogÄ… zdobyć o wÅ‚asnych siÅ‚ach lub którychzdobywanie pociÄ…gnęłoby nadmiernÄ… stratÄ™ siÅ‚ i czasu.[.] DÅ‚ugie i mozolne do-chodzenie wtedy ma racjÄ™ bytu w szkole powszechnej lub Å›redniej, gdy koÅ„czysiÄ™ wykryciem czegoÅ› naprawdÄ™ ważnego, a zarazem wdraża uczniów do pracysumiennej i ksztaÅ‚cÄ…cej.Gdy nauczyciel nie spodziewa siÄ™ osiÄ…gnąć tych wyni-ków, najlepiej zrobi zastÄ™pujÄ…c heurezÄ™, caÅ‚kowicie lub częściowo, przez podajÄ…cÄ…formÄ™ nauczania (s.204).StratÄ… czasu jest zwÅ‚aszcza heureza pozorna, polegajÄ…ca na domyÅ›laniu siÄ™przez uczniów, jakich twierdzeÅ„ lub nawet pojedynczych słów ( heureza syla-bowa , dopeÅ‚nianie wyrazu rozpoczÄ™tego przez nauczyciela) oczekuje od nichnauczyciel [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]