RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podobnie w grupieorzeczenia okreÅ›lenie miÄ™dzy gaÅ‚Ä™ziami zależy od orzeczeniaÅ›wieciÅ‚y, a okreÅ›lenie chojarów podporzÄ…dkowane jest orzeczeniuÅ›wieciÅ‚y za poÅ›rednictwem wyrażenia miÄ™dzy gaÅ‚Ä™ziami.Z ze­stawienia grup parzystych widać jasno, że niektóre wyrazy Å‚Ä…czÄ…siÄ™ sensownie bezpoÅ›rednio z podmiotem czy orzeczeniem, innezaÅ› dopiero za poÅ›rednictwem bezpoÅ›rednio z nimi zwiÄ…zanychwyrazów.W grupie dwuczÅ‚onowej (parzystej) zÅ‚ożonej z podmiotu i orze­czenia czÅ‚ony pozostajÄ… we wzajemnym stosunku równorzÄ™dno-Å›ci; Å‚Ä…czy je mianowicie zwiÄ…zek predykatywny (zwiÄ…zek orzeka­jÄ…cy).I podmiot, i orzeczenie sÄ… nadrzÄ™dne w stosunku do resztywyrazów w zdaniu.W każdej z pozostaÅ‚ych grup dwuczÅ‚onowychmożemy wyróżnić wyraz ważniejszy (główny) i wyraz lub wy­rażenie, które wymienia jakiÅ› szczegół wzbogacajÄ…cy treść przed­stawienia zawartego w wyrazie głównym.Na przykÅ‚ad wyraz42 główny promienie ma okreÅ›lenia: (czego?) sÅ‚oÅ„ca, sÅ‚oÅ„ca (jakie­go?) zachodzÄ…cego; podobnie wyraz Å›wieciÅ‚y  (gdzie?) miÄ™dzygaÅ‚Ä™ziami, miÄ™dzy gaÅ‚Ä™ziami (czyimi?) chojarów.Te wyrazy wzbogacajÄ…ce treść przedstawienia wyrażonegoprzez dany wyraz główny nazywamy okreÅ›leniem lub wyrazemokreÅ›lajÄ…cym.OkreÅ›lenie pojawia siÄ™ w wypowiedzeniu zawszew poÅ‚Ä…czeniu z innym wyrazem, któremu jest ono podporzÄ…d­kowane w ten sposób, że wymienia pewien szczegół, np.: jabÅ‚kodojrzaÅ‚e, jabÅ‚ko czerwone, jabÅ‚ko kwaÅ›ne; skacze wysoko; idziedo lasu.MiÄ™dzy tymi dwoma wyrazami  wyrazem okreÅ›lanymi wyrazem okreÅ›lajÄ…cym  zachodzi stosunek nadrzÄ™dno-pod-rzÄ™dny.FunkcjÄ™ okreÅ›lenia ujmuje Z.Klemensiewicz w sposób nastÄ™­pujÄ…cy:  CzÅ‚on podrzÄ™dny charakteryzuje w pewien sposób czÅ‚onnadrzÄ™dny.TÄ™ funkcjÄ™ charakteryzowania można.nazwać okre­Å›leniem A.Obserwacja szeregu grup parzystych, otrzymanych na pod­stawie analizy zwiÄ…zku sensowego miÄ™dzy wyrazami w zdaniu,prowadzi do spostrzeżenia, że wyrazami głównymi w grupachparzystych sÄ… z reguÅ‚y albo rzeczowniki czy wyrazy użytew funkcji rzeczownika, albo czasowniki.To znaczy, że okreÅ›leniawyrażajÄ… pewne szczegóły charakteryzujÄ…ce przedmioty, bo prze­cież desygnatami rzeczowników sÄ… przedmioty, albo pewne szcze­góły charakteryzujÄ…ce czynnoÅ›ci lub stany, jako że desygnatamiczasowników sÄ… czynnoÅ›ci lub stany.Na tej podstawie odróżnia­my okreÅ›lenia rzeczownika (lub wyrazów wystÄ™pujÄ…cych w rolirzeczownika, wzglÄ™dnie peÅ‚niÄ…cych funkcjÄ™ rzeczownika) i okre­Å›lenia czasownika.Zdarza siÄ™ także, że wyrazem głównym w grupie parzystejjest przymiotnik albo przysłówek odprzymiotnikowy, np.: bar­dzo pospolity, ledwie widoczny, niezwykle uroczyÅ›cie, jeszczelepiej; w takiej grupie parzystej wyraz okreÅ›lajÄ…cy wyraża sto­pieÅ„ natężenia tej cechy, tej wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, której nazwÄ… jest przy­miotnik lub przysłówek.Odróżnienie caÅ‚ej grupy okreÅ›leÅ„, która jako caÅ‚ość jestpodporzÄ…dkowana podmiotowi lub orzeczeniu, od okreÅ›leÅ„ Å‚Ä…czÄ…­1 Z.Klemensiewicz  op.cit.; s.137.43 cych siÄ™ w grupy parzyste z innymi wyrazami  jest rzeczÄ…nader ważnÄ….W tym drugim wypadku można mówić tylkoo okreÅ›leniach rzeczownika czy czasownika, a nie podmiotu luborzeczenia.OkreÅ›lenia czasownika wystÄ™pujÄ…cego w formie osobowej sÄ…tylko w grupie orzeczenia, okreÅ›lenia form nieosobowych czaso­wnika mogÄ… wystÄ…pić zarówno w grupie orzeczenia, jak w grupiepodmiotu.OkreÅ›lenia Å‚Ä…czÄ…ce siÄ™ z formami nieosobowymi cza­sownika majÄ… jakby dwojakÄ… funkcjÄ™: charakteryzowania przed­miotu i równoczeÅ›nie czynnoÅ›ci lub stanu.Na przykÅ‚ad w zdaniu:Tymczasem wąż macedoÅ„skich wojsk dokoÅ‚a miasta zacieÅ›niaÅ‚swe pierÅ›cienie (K.Bunsch)  można poÅ‚Ä…czyć z sensem wyrazy:wojsk dokoÅ‚a miasta, zacieÅ›niaÅ‚ dokoÅ‚a miasto.wiczenie w rozczÅ‚onkowywaniu zdania na grupy parzyste 1jest momentem bardzo ważnym w nauce skÅ‚adni.Prowadzi onodo wÅ‚aÅ›ciwego zrozumienia zdania, rozwija i doskonali myÅ›lenie,pozwala zrozumieć podstawowe zasady budowy zdania, miano­wicie jego dwuczÅ‚onowość, oraz dwa rodzaje zwiÄ…zków zacho­dzÄ…cych miÄ™dzy wyrazami w zdaniu: zwiÄ…zek orzekajÄ…cy (pre­dykatywny) i zwiÄ…zek okreÅ›lajÄ…cy; dostarcza również podstawydo poznania sposobów gramatycznych, które sÅ‚użą do zespoleniaposzczególnych wyrazów w zdaniu.Rozróżniamy w tworach skÅ‚adniowych trzy wskazniki formal­ne zwiÄ…zków sensowych miÄ™dzy wyrazami: 1.Ta sama formarodzaju, przypadka i liczby w wyrazach pozostajÄ…cych ze sobÄ…w zwiÄ…zku sensowym; jest to tzw.z wi Ä…z e k z go dy,np.: olÅ›niewajÄ…ce Å›wiatÅ‚o.2.Konieczność użycia dla wyrażeniazwiÄ…zku wyrazu okreÅ›lajÄ…cego z wyrazem okreÅ›lanym odpowied­niego przypadka, np.: wiersze SÅ‚owackiego, szyjÄ… sukniÄ…, szyjÄ…igÅ‚Ä…, uszyjÄ… córce, jest to tzw.z wi Ä…z e k r z Ä…du.3.ZależnośćmiÄ™dzy wyrazem okreÅ›lanym i okreÅ›lajÄ…cym nie wyrażajÄ…ca siÄ™za pomocÄ… sposobów formalnych; podstawÄ… poÅ‚Ä…czenia dwuwyrazów jest jedynie zwiÄ…zek sensowny, np.: przyjedzie ladadzieÅ„, szedÅ‚ oglÄ…dajÄ…c siÄ™; jest to tzw.z wi Ä…z e k pr z ynal e­Å¼ no Å› c i.JeÅ›li uczeÅ„ zda sobie sprawÄ™ z formalnych sposobów wyka­1 Termin: grupy parzyste jest dokÅ‚adniejszy aniżeli termin: grupydwuczÅ‚onowe.44 zywania zwiÄ…zków miÄ™dzy wyrazami w tworze skÅ‚adniowym, tozrozumie sens i rolÄ™ form fleksyjnych oraz wyrazów nieodmien­nych (tj.przyimków i spójników) w jÄ™zyku.Zrozumienie zaÅ› budowy zdania jÄ™zyka ojczystego uÅ‚atwiopanowanie jÄ™zyka obcego, pozwoli uÅ›wiadomić sobie różni­cÄ™ miÄ™dzy formalnymi sposobami wyrażania zwiÄ…zków myÅ›lo­wych w jÄ™zyku ojczystym i obcym.Na podziale zdania na grupy dwuczÅ‚onowe należy oprzeć omó­wienie funkcji i formalnych sposobów wyrażania głównych(podmiot i orzeczenie) i drugorzÄ™dnych (okreÅ›lenia) czÅ‚onówzdania.W szkole podstawowej, jak już byÅ‚a mowa w części ogólnej,chodzi o to, aby uczeÅ„ zrozumiaÅ‚, jakÄ… funkcjÄ™ peÅ‚niÄ… skÅ‚adnikizdania, i aby umiaÅ‚ je na podstawie funkcji, sensowego zwiÄ…zkuz innymi wyrazami oraz na podstawie cech formalnych zaliczyćdo wÅ‚aÅ›ciwej kategorii, tzn.rozpoznać je i nazwać.Jasne, typo­we, jednoznaczne przykÅ‚ady do ćwiczeÅ„ pozwolÄ… uczniom uchwy­cić zasadniczÄ… funkcjÄ™ opracowywanego na lekcjach czÅ‚onu(skÅ‚adnika) zdania i jego cech formalnych.Przy wprowadzaniu nowego materiaÅ‚u, jak i przy sprawdza­niu wiadomoÅ›ci ucznia czy ich powtarzaniu rozpoznanie funkcjidanego czÅ‚onu zdania (podmiotu, orzeczenia czy okreÅ›lenia) po­winno wystÄ…pić zawsze przed omówieniem jego cech formalnych.JeÅ›li uczeÅ„, który ma rozpoznać poszczególne czÅ‚ony jakiegoÅ›zdania, zacznie odpowiedz od stwierdzenia: To jest przydawka powinien zaraz potem wyjaÅ›nić, jakÄ… częściÄ… mowy jest wyra­Å¼ona owa przydawka, a jakÄ… częściÄ… mowy wyraz, którego jestokreÅ›leniem, wreszcie wskazać na formalne wskazniki zwiÄ…zkumiÄ™dzy wyrazem okreÅ›lanym i okreÅ›lajÄ…cym.Pr z ykÅ‚ ad: Wzburzone fale biÅ‚y o brzeg.Wyraz wzbu­rzone jest przydawkÄ…, ponieważ okreÅ›la rzeczownik fale, wy­mieniajÄ…c cechÄ™ charakterystycznÄ… tego zjawiska; przydawka tajest wyrażona przez przymiotnik i odpowiada na pytanie: jakie(fale)? Wyraz okreÅ›lany fale i okreÅ›lajÄ…ca go przydawka wzbu­rzone sÄ… wyrażone w tym samym przypadku (mianownik) i w tejsamej liczbie (1.mnoga) oraz majÄ… ten sam rodzaj (r.niemÄ™sko-osoboWy), a wiÄ™c zachodzi tu zwiÄ…zek zgody.Sprawdzanie i powtarzanie wiadomoÅ›ci powinno być Å›wia­45 dectwem caÅ‚kowitego opanowania materiaÅ‚u przez ucznia.Oczy­wiÅ›cie sposób formuÅ‚owania odpowiedzi bÄ™dzie zależaÅ‚ od stopniarozwoju umysÅ‚owego ucznia i jego sprawnoÅ›ci jÄ™zykowych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl