RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tłem, a być może moralnym alibi epopei, jest walka z Saracenami.Kościół istotnie odnosi się nie­ufnie do poetów i śpiewaków, gotowych opiewać wartości nie będące wartościami Kościoła, a wywo­dzące się z pogaństwa lub ze społeczeństwa barba­rzyńskiego.Nie może jednak zwalczać naturalnych upodobań odbiorcy, kiedy osiągają one tak wielką siłę.Śpiewacy (jongleurs), którzy niekiedy sami są klerykami, posługują się więc oczyszczającym stere­otypem świętej wojny, uzasadnianej i propagowa­nej przez Kościół, opowiadając historie epickie.Ro­land, Oliwier, Wilhelm, Vivien są rycerzami Krzy­ża przeciw niewiernym.Rycerzami Krzyża, ale je­szcze nie krzyżowcami: trzeba czekać końca XII wieku, aby powstał “cykl krucjat", opiewających wyczyny rycerzy Bożych, bohaterów pierwszego zdobycia Jerozolimy (Zdobycie Antiochii, Zdobycie Jerozolimy, i jej kontynuacje uświęcające ród God­fryda z Bouillon: Lohengrin, rycerz z łabędziem).W tej samej epoce Ambroży układa wierszem hi­storię trzeciej krucjaty, na cześć innego wzorowego rycerza, Ryszarda Lwie Serce, króla Anglii.W epopei walki, w których ścierają się frankijscy rycerze z Sara­cenami, rozgrywają się więc na Zachodzie, a przede wszystkim we Francji.Czyżby odległe echa wojen re­konkwisty z czasów karolińskich w Akwitanii, w regio­nie Narbonne, w Prowansji? Nie jest to niemożliwe, a w takim wypadku stosunkowo krótka okupacja sa­raceńska mogła jednak pozostawić głębsze piętno, niż zwykło się sądzić.Zwróćmy jednak uwagę na fakt, iż zwalczając Saracenów, rycerze z największych epopei walczą zarówno dla swego króla, jak dla chrześcijaństwa.Nawet Roland, w którym często się dopatrywano archetypu krzyżowca, jasno wyraża swój ideał służby wasalnej, kiedy zagrzewa do boju rycerzy przed bitwą w wąwozie Roncevaux:“Trzeba nam tu wytrwać dla naszego króla.Dla swego pana trzeba ścierpieć wszelką niedolę i znosić wielkie gorąco i wielkie zimno, i oddać skórę, i nało­żyć głową".[Pieśń o Rolandzie, w.1010-1012, tłum.Tadeusz Boy Żeleński, Warszawa 1937, s.39]Kiedy Wilhelm, inny mistrz świata chrześcijań­skiego, udał się do Rzymu na odsiecz papieżowi za­grożonemu przez Saracenów i tam zmierzył się z ich mistrzem, olbrzymem Corsoltem, przed walką zapo­wiedział, że będzie się bił za swego króla, którego te­rytorium najeżdżają Saraceni i do którego należy miasto Rzym (Koronacja Króla Ludwika).W innych epopejach Wilhelm po śmierci swego siostrzeńca Vi­viena - który poległ jako wojownik i męczennik ­i po wyginięciu całego wojska, wzywa pomocy woj­skowej, jaką mu winien jego król, Ludwik, dla które­go stoczył wiele walk jako nienaganny wasal.Odwołuje się nie tyle do pojęcia świętej wojny z nie­wiernymi, ile do obowiązków wasalnych i dobrze rozumianego interesu króla: jeśli Wilhelm nie zdoła powstrzymać nieprzyjaciela, ten niebawem spusto­szy całe królestwo, w tym stolicę! Oczywiście, daw­ne francuskie epopeje jasno wyrażają świadomość, że islam zagraża wspólnemu dobru - chrześcijań­skiej Europie.Opiewają rekonkwistę, która trwa w Hiszpanii (Oblężenie Barbastre).Idealizują rycerza, który oddaje swój miecz na służbę chrześcijaństwa atakowanego przez islam, gotowego umrzeć za swą wiarę i za swego króla, i bardzo jasno wyrażają pew­ność, że ci chrześcijańscy rycerze bronią prawa przed błędem, prawdziwej religii przed fałszywą (utożsa­mianą zresztą z pogaństwem) i że umierając w ten sposób, aby essaucier sainte crestiente [ocalić święte chrześcijaństwo], otrzymają palmę męczeństwa i miejsce w raju.Mogło jednak stać się i tak, że to reli­gijne zabarwienie motywacji wojennych, dominujące co prawda w innych epopejach, zostało rozbudowa­ne i świadomie podsycane przez śpiewaków i poe­tów, po to, aby propagować w ten sposób krucjatę, do której nawoływał Kościół, bądź też po to, by przy­odziać swe pieśni w szaty ideologiczne możliwe do przyjęcia przez Kościół i w ten sposób nie narażając się na zbyt wielkie potępienie z jego strony.Ideał wasala.Rzeczywiście, bardzo wcześnie na pierwszy plan sceny epickiej wysunęły się inne mo­tywy, splatając się z motywem świętej wojny, niekie­dy spychanym w tło.Epopeje buntu (Raul z Cambrai, Girard z Rusylionu, Renald z Montalbanu itd [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl