[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nieśmiałe dzieci boją się podejmować jakiekolwiek działania ze względu na lęk, że im się nie uda albo zrobią coś źle.Naucz dzieci podejmować dobrze wyliczone ryzyko i radzić sobie z porażką.Dziecko musi wiedzieć, że jego próby osiągnięcia pożądanego celu mogą zakończyć się fiaskiem, ale ono samo nigdy fiaskiem nie jest.Niepowodzenie oznacza, że albo cel był zły, albo środki do jego osiągnięcia niewłaściwe.Może to też oczywiście oznaczać, że ktoś grał przeciw dziecku fałszywymi kartami i że powinno iść się bawić gdzie indziej.Naucz dzieci dobrze czuć się ze sobą w samotności.Samotność, gdy stanowi sposób nawiązania kontaktu z samym sobą, może być doświadczeniem pozytywnym.Oznacza to, że dziecko powinno mieć zagwarantowany czas i przestrzeń tylko dla siebie.Oznacza to też, że nie należy wypełniać mu całego życia różnymi zaplanowanymi zajęciami w grupach.Czasami może to nawet oznaczać zachęcenie dziecka do zrobienia czegoś w samotności - do pójścia na samotny spacer, na wycieczkę do muzeum, do biblioteki, do kina lub, w przypadku starszych dzieci, na wycieczkę do lasu.Dobrze pracuje i bawi się z innymiJaki stopień mieliście na świadectwie w rubryce „praca i zabawa z innymi"? Czy kiedykolwiek przyszło wam do głowy, że ocenianie czyjegoś ilorazu towarzyskości jest idiotyzmem?Powinniśmy zwracać uwagę na to, w jaki sposób nasze dzieci nawiązują kontakt z innymi dziećmi.Nauczyciele i rodzice powinni skrupulatniej obserwować sytuacje, w jakich dziecko pracuje i bawi się z innymi, a w jakich tego nie robi.(Mogę nie chcieć grać z dziećmi w baseball, jeśli chcą, żebym ciągle stał na drugiej bazie.) Trzeba zapytać same dzieci.Czy inni proponują im wspólną zabawę? Czy zadanie do wykonania jest na pewno dostosowane do ich poziomu? Musimy też dowiedzieć się od innych dzieci, dlaczego nie zaprosiły naszego dziecka do zabawy lub zignorowały jego zachęty.Socjogram przyjaźniNauczyciele mogą uzyskać lepszy wgląd w atmosferę w swoich klasach za pomocą socjogramu.Niech każde dziecko zaznaczy na osobnej liście wszystkie dzieci, z którymi się bawi (P).Następnie niech wskaże te, które są dobrymi przyjaciółmi (GF) i po prostu kolegami (F).Na podstawie tych ocen możesz sporządzić diagram ilustrujący relacje w klasie.Będzie w nim wyraźnie widać kto jest „gwiazdą", a kto „samotnikiem", czyje przyjaźnie i wybory nie są odwzajemniane i z kim nikt nie chce się bawić.Mając taką informację, możesz wprowadzić w klasie działania, które zmienią niektóre układy i doprowadzą do osiągnięcia większej wzajemności interesów i sympatii.Socjogram siedmiorga dzieci może wyglądać w ten sposób:Możesz zrobić to ćwiczenie także z własnymi dziećmi i z dziećmi z sąsiedztwa.Popularność wymaga praktykiDzieciom trzeba stworzyć okazje do ćwiczenia umiejętności społecznych, porozumiewania się i okazywania swoich uczuć innym dzieciom oraz tobie.Najwcześniej jak tylko można, zachęcaj dziecko do zabawy z innymi dziećmi.Znajdź też czas, żeby być ze swoim dzieckiem.Logopeda, James White, twierdzi, że dorośli, którym się w życiu powiodło, jako dzieci dużo mówili - to właśnie te rozgadane dzieci, a nie te, których nikt nie słucha odnoszą sukces w życiu osobistym, w szkole i w werbalnym świecie karier i zawodów.„Dziecko nieśmiałe i wycofane zwykle nie radzi sobie z dorosłymi", sądzi White.„Takie dziecko nie daje dorosłemu żadnego punktu zaczepienia do dalszej rozmowy.Dzieci, które nie mówią i nie odpowiadają, zwykle słabo czytają i na ogół nie idzie im zbyt dobrze w szkole.Tylko od życzliwości dorosłego zależy wyciągnięcie dziecka z tego stanu i dopomożenie mu w werbalizacji swoich myśli i uczuć".5 Jedna z wielu rad White'a mówi, że w czasie rozmowy należy albo zejść do poziomu dziecka, albo podnieść je do swojego poziomu, by móc nawiązać z nim lepszy kontakt wzrokowy.Nieśmiałe dzieci wyłączone z życia społecznego można nauczyć, jak być popularnym.Można wyćwiczyć u nich sposoby porozumiewania się z innymi i współpracowania, a także nauczyć je, jak być bardziej atrakcyjnym dla innych dzieci.Niektóre z umiejętności omówionych w rozdziale 10.mogą się nadawać dla twojego nieśmiałego dziecka lub ucznia.Badania przeprowadzone przez zespół badaczy z Rochester i Illinois udowodniły, że dzieci z trzeciej i czwartej klasy nie akceptowane przez swoich kolegów z klasy, zaczęły być akceptowane i wybierane na przyjaciół po miesiącu nadzorowanego treningu w umiejętnościach społecznych.Jeśli chcesz być świadomym trenerem swojego dziecka, możesz także osiągnąć podobne rezultaty.Dotyk, zaufanie i czułość„Czy przytuliłeś dziś swoje dzieci?" - takie pytanie zadaje Rosita Perez na nalepce przyklejonej do swojego zderzaka.Ona swoje przytula i uważa, że my też powinniśmy przytulać nasze dzieci, bo to dobrze wpływa na ich samopoczucie.Badacz, James Prescott posuwa się jeszcze dalej, propagując kontakt fizyczny jako środek do zmniejszenia agresji między ludźmi i między narodami.Jego badania pokazują, że kultury, W których kontakt fizyczny jest minimalny są bardziej agresywne, a ludzie, którzy nie lubią bliskiego kontaktu fizycznego z innymi są bardziej bezwzględni w postawach wobec osób łamiących prawo, popierają karę śmierci za poważne przestępstwa, są bardziej fanatyczni i autorytarni.Kultury różnią się między sobą stopniem, w jakim popierają, bądź otaczają tabu, dotykanie się i fizyczne wyrażanie miłości.Ludzie z rejonu Morza Śródziemnego i Ameryki Łacińskiej są bardziej otwarcie ekspresyjni niż Skandynawowie czy przedstawiciele kultur orientalnych.W Stanach Zjednoczonych postępujemy według norm ukształtowanych w kulturze angloskandynawskiej - zabraniają one czułego kontaktu fizycznego między mężczyznami, a inne publiczne przejawy uczuć także ograniczają zakazami.Dla wielu osób jedyne okazje, gdy ktoś ich dotyka zdarzają się wtedy, gdy lekarz bada im puls, gdy jadą zatłoczonym metrem albo kiedy w czasie meczu zdobędą punkt.Dotyk w sposób bezpośredni i pierwotny łączy nas z innymi ludźmi.Nie pozwala nam się zgubić, zejść na manowce.Jest źródłem przyjemności i potwierdzeniem naszego fizycznego istnienia.Przytulanie dziecka to szczególna rozkosz, z której wielu rodziców rezygnuje, gdy dziecko powinno zacząć dorastać [ Pobierz całość w formacie PDF ]