[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dopiero w życiu wiecznym nie będziedusza odczuwała żadnej szkody ani żadnego bólu, chociaż jej poznanie będzie najgłębsze, ajej miłość niezmierna.Tam bowiem da jej Bóg zdolności i siłę do jednego i do drugiego,doskonaląc jej rozum swoją mądrością, a jej wolę swoją miłością.15.W poprzednich strofach i w tej, którą objaśnimy, prosiła dusza o jak największeudzielenie się jej i poznanie Boga.Do tego potrzebna jej była najmocniejsza i najwyższamiłość, by mogła kochać według wielkości i wzniosłości tych udzielań i poznania.Prosi więcobecnie, by wszystkie one były w tej miłości dokonanej, doskonalącej i mocnej.40.JU%7ł NIKT TERAZ NIE PATRZY W T STRONJuż nikt teraz nie patrzy w tę stronę,Aminadab też się nie pokaże.Uciszone już jest oblężenie.Stada rumaków zstępowałyNa widok wód, które się rozlały.WPROWADZENIE I OBJAZNIENIEl.Oblubienica wie, że pożądanie jej woli jest już oderwane od wszystkich rzeczy i oparte najej Bogu przez najściślejszą miłość i że zmysłowa część duszy ze wszystkimi swymi siłami,władzami i pożądaniami jest uległa duchowi.Wie także, że wszystkie sprzeciwy są już w niejzwalczone i opanowane, a sam szatan przez długie i różnorodne ćwiczenie się duszy i przezwalkę duchową, w jakiej trwała, został zwyciężony i precz odrzucony.Dusza jej jestzjednoczona i przeobrażona w obfitości bogactw i darów niebiańskich.Tym samym więc jestjuż przygotowana, przysposobiona i mocno oparta na swoim Oblubieńca i może przejść przezpustynię śmierci, opływając rozkoszami (Pnp 8,5), do chwalebnych tronów swegoOblubieńca.Pragnąc więc, by Oblubieniec dokonał już tego dzieła, stawia Mu przed oczy wtej ostatniej strofie wszystkie powyższe rzeczy, by Go tym bardziej przynaglić.I mówi opięciu rzeczach.Po pierwsze, że dusza jej jest oderwana i daleka od wszystkich rzeczy.Po drugie, że został zwyciężony i odpędzony szatan.Po trzecie, że namiętności jej zostały owładnięte a pożądania naturalne umartwione.Po czwarte i piąte, że część jej zmysłowa i niższa została już uporządkowana i oczyszczonaoraz całkowicie dostrojona do jej części duchowej.Nie tylko więc nie będzie przeszkodą dlaotrzymania owych dóbr duchowych, lecz owszem dostosuje się do nich.Uczestniczy jużbowiem według swej zdolności w tych dobrach, jakie już tutaj dusza posiada.Mówi zatem:Już nikt teraz nie patrzy w tę stronę,1.chcąc przez to powiedzieć: moja dusza jest już ogołocona, uwolniona, oderwana i dalekaod wszystkich rzeczy stworzonych, tak niebieskich jak i ziemskich.Weszła tak głęboko wwewnętrzne skupienie z Tobą, że już żadna z nich nie potrafi zobaczyć najgłębszej rozkoszy,jaką w Tobie posiadam, czyli nie może poruszyć mej duszy do upodobania swoją słodyczą,ani do niesmaku i uprzykrzenia swą nędzą i niskością.Dusza ma bowiem jest tak daleka odnich i trwa w tak głębokiej rozkoszy z Tobą, że żadna z nich nie potrafi jej zobaczyć.I nietylko to, leczAminadab też się, nie pokaże.3.Przez słowo Aminadab Pismo święte (Pnp 6,11) oznacza w sensie duchowym szatana,przeciwnika duszy.On bowiem walczył i niepokoił duszę różnymi pociskami swojej artylerii,aby nie mogła wejść do tej twierdzy i w to ukrycie wewnętrznego skupienia ze swymOblubieńcem.Teraz jednak, gdy dusza doszła do tego stanu, jest tak wsparta, tak mężna i takzwycięska dzięki cnotom, które posiada i dzięki łasce uścisku Bożego, że szatan nie tylko nieośmiela się zbliżyć, lecz przerażony ucieka daleko, nie śmiejąc się pokazać.Ze względu nacnoty, jakie dusza wykonuje, jak również na stan doskonałości, jaki już osiągnęła, odpędziłaszatana i tak go zwyciężyła, że już więcej się przed nią nie pokazuje.Mówi więc: Aminadab się też nie pokaże z jakimś zamiarem, by mi przeszkadzać w tymdobru, którego pragnę.Uciszone jest już oblężenie.4.Słowem oblężenie oznacza tu dusza namiętności i pożądania duszy.One bowiem, zanimzostaną zwyciężone i umartwione, oblegają ją i otaczają wokół, walcząc z nią ze wszystkichstron i dla tej przyczyny nazywa je oblężeniem.Teraz mówi dusza, że oblężenie ucichło, czyliże namiętności zostały uporządkowane według rozumu, a pożądania umartwione.Skoro to nastąpiło, Oblubieniec nie powinien jej odmawiać łask, o jakie Go prosiła, ponieważwspomniane oblężenie już temu nie przeszkodzi.Mówi to, ponieważ dopóki dusza nieuporządkuje swych czterech namiętności według Boga i nie umartwi i nie oczyści pożądań,nie jest zdolna do oglądania Boga.Mówi więc dalej:Stada rumaków zstępowałyNa widok wód, które się rozlały.5.Przez wody rozumie tu dusza dobra i rozkosze duchowe, jakimi w tym stanie cieszy się wswym wnętrzu z Bogiem.Przez stada rumaków zaś rozumie tu zmysły cielesne części zmysłowej, tak wewnętrzne jak izewnętrzne.One bowiem pociągają za sobą wyobrażenia i kształty swoich przedmiotów.Zmysły te w tym stanie doskonałości, jak mówi oblubienica, zstępują na widok wódduchowych.Bowiem w tym stanie zaślubin duchowych część zmysłowa duszy jest takoczyszczona i do pewnego stopnia uduchowiona, że ze swymi władzami zmysłowymi izdolnościami naturalnymi uczestniczy i raduje się na swój sposób ogromem tych darówduchowych, jakich Bóg udziela duszy w głębi jej ducha.Wyraża to Dawid, gdy mówi: Sercemoje i ciało moje uweseliły się do Boga żywego" (Ps 83, 3).6.Należy zauważyć, że nie mówi oblubienica, iż konnica zstępowała, by pić wody, leczjedynie na ich widok.Część zmysłowa bowiem ze wszystkimi swymi władzami nie maodpowiedniego uzdolnienia, by kosztować istotnych i właściwych dóbr duchowych i to nietylko w tym życiu, ale nawet i w przyszłym [ Pobierz całość w formacie PDF ]