[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2 LEOPOLD STAFF - POETA KLASYCZNY"Ars poetica"wiersz zawiera skrót programu poetyckiegopoezja ma utrwalaæ przelotne, chwilowe uczucia, myœli, doznania i zdarzeniama byæ ³atwa w odbiorze, komunikatywnaecho z dna serca - uczucia najbardziej intymne, doznania, emocje ulotne, nieuchwytnetreœci¹ ma byæ to co przemijacech¹ charakterystyczn¹ s¹ rymy i dŸwiêkipodmiot liryczny chce byæ zrozumia³y, szczery"Poeta"wiersz ten okreœla miejsce poety w spo³eczeñstwieuczucia poety s¹ odmienne od odczuæ innych ludzimusi byæ w stanie odzwierciedlaæ wszystkie uczuciapoeta jest wyrazicielem uczuæ przeciwstawnych nastrojom ogó³uAfirmacja ¿ycia"Wysokie drzewa"wiersz ma kompozycjê klamrow¹ (rozpoczyna i koñczy siê tym samym wersem: "O, có¿ jest piêkniejszego ni¿ wysokie drzewa")zachwyt nad krajobrazem, piêknem drzew, które s¹ opisane na tle przyrodypodmiot liryczny jest urzeczony piêknem przyrody, kontempluje j¹obraz jest podnios³y, wspania³y i zachwycaj¹cy dziêki wyszukanym œrodkom wyrazupoeta oddzia³owuje na ró¿ne zmys³y odbiorcy: wzrok (poprzez bogactwo barw), wêch (zapach wody) i s³uch poprzez naœladowanie przyrodystosuje synestezjê (przeniesienie wra¿eñ pochodz¹cych z jednego zmys³u na inny, np.opis zapachu przy pomocy barw)natura wp³ywa na stan duszy cz³owieka, wyzwala w nim wartoœci duchowe, pozwala doznaæ pe³nego spokoju i ciszyZwrot ku codziennoœci"Kartoflisko"zwyczajny, banalny temat zaczerpniêty z ¿ycia codziennego wsiu¿ycie wysokiej formy dla zwyczajnego tematu uwznioœla go, nadaje mu rangê poetyck¹, dodaje wa¿noœcina pierwszy plan wysuwa siê opis bardzo realistyczny i plastyczny, bogaty w szczegó³y, odzia³ywuj¹cy na wyobraŸniêtechnika filmowa (zbli¿enia)opisowi towarzyszy nastrój powagi, smutku, ¿a³oby podkreœlony por¹ roku, kolorystyk¹ obrazupoeta oddaje ho³d codziennoœci i realizuje za³o¿enie prostoty poezji - operuje prostymi œrodkami wyrazuUwielbienie dla Kochanowskiego"Lipy"ho³d z³o¿ony poezji Kochanowskiegozachwyt dla jego twórczoœci (królewski rym, pogodny nastrój, harmonia poezji, tematy humanistyczne)forma odpowiada klasycznej idei poezji K.- postawa odczuæ i wyrazu, jasnoœæ, klarownoœæPochwa³a dla formy klasycznej, harmonii, porz¹dku"Lipy" , "Wysokie drzewa"75.3 AWANGARDA KRAKOWSKAavant-garde - stra¿ przedniaTadeusz Pejper, Julian Przyboœczasopismo "Zwrotnica"3xM (miasto, masa, maszyna)metafora teraŸniejszoœcijêzyk rozwija siê wraz z technologi¹poezja powinna wspó³brzmieæ z rzeczywistoœci¹, prezentacja rzeczywistoœcifascynacja cywilizacj¹, urbanizmemsztuka powinna s³u¿yæ spo³eczeñstwuprzeciwstawienie siê tradycji romantycznej, zerwanie z romantycznym pojêciem natchnieniapoezja ma streszczaæ œwiat a nie odtwarzaæ wnêtrze poetypoezja jest wynikiem œwiadomej pracy intelektualnej, literatura to rzemios³onowy typ metafory, która nie by³aby stylistyczn¹ ozdob¹ ani sposobem odtwarzania rzeczywistoœci,jej opisu, porównaniamia³a byæ zwi¹zkiem pojêciowym, mia³a tworzyæ now¹ rzeczywistoœæ czysto poetyck¹jêzyk zbli¿ony do potocznego75.3.1 Julian Przyboœ"Lipiec"""Na œwiadectwach wzbici w radoœæ, odlecieli uczniowieDr¿y powietrze po ich œmig³ym zniku""Z Tatr"metaforyczny obraz œwiata (ruch ska³, huk wody)tragedia zmar³ej taterniczki obok krajobrazu Tatrzañskiego"Notre - Dame"poczucie przyt³oczenia wobec wspania³oœci filarów katedrypodmiot liryczny jest przera¿ony budowl¹zosta³a ona wzniesiona ku czci Boga ale sta³a siê miejscem niezbêdnym ludziom a nie Bogu"Ulica Mi³a"Wiersz o tematyce spo³ecznej.Jedna z ulic pe³na brudu, nêdzy cierpienia, œmierci, wywo³uje strach.Ulica ta to synonim ubóstwa, cierpienia.Elementy beznadziejnego ¿ycia."Bar Pod zdech³ym psem"75.3 [ Pobierz całość w formacie PDF ]