[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przeciwieñstwo dekadentyzmu.Cz³owiek pragnie si³y, mocy.O tym œni.1.nietzscheanizm - "Kowal" czy "Sny o potêdze", samodoskonalenie siebie2.dekadentyzm - "Deszcz Jesienny" - s³aboœæ i upadek cz³owieka, bezsilnoœæ i lêk przed ¿yciem3.franciszkanizm - "Przedœpiew" - afirmacja œwiata, natury i ca³ego stworzenia"Kowal"Postawa opozycyjna do dekadentyzmu.Forma tekstu i sposób obrazowania jest modernistyczny, ale treœæ odmienna.Opis podmiotu: osoba, czynna, aktywna.Chce ona kszta³towaæ swój charakter.Ma poczucie w³asnej wartoœci.Ma zasoby energii, ale nie ukierunkowanej.Teraz chce nadaæ im kierunek.Ka¿dy ma drogocenny kruszec w piersi, ale nie wszyscy potrafi¹ nadaæ im odpowiedni kierunek.Niektóre s¹ s³abe.Potencja³ noszony przez ka¿dego jest zobowi¹zany do nadania kszta³tu swojemu sercu.Dzia³aniem i czynem.Serce to idea³y dzia³ania, si³a, charakter, osobowoœæ, uczucia (indywidualnoœæ cz³owieka), dusza, psychika.Ma byæ zdecydowany, mê¿ny, dumny, silny, decydowaæ o w³asnym ¿yciu.Nieprzeciêtna indywidualnoœæ.Ka¿dy musi pracowaæ nad sob¹, ale je¿eli jest to nie doskona³e to lepiej zgin¹æ ni¿ byæ s³abym i bezwolnym (Nizche).Postuluje aktywnoœæ, ci¹g³e doskonalenie osobowoœci.Kowal to symbol têsknoty do mocy, si³y uosobienia poety."O mi³oœci wroga"Opis walki pomiêdzy dwojgiem ludzi.Ten co atakuje sam na tym traci, a krzywdzony jest dobry, modli siê za duszê drugiego.Cieszy siê ¿yciem, cierpienie przyjmuje z pokor¹, umie wybaczyæ i byæ ponad krzywdz¹cym.Jeœli cz³owiek cierpi to ³atwiej przyjmuje radoœæ i szczêœcie.Cz³owiek, który umie cierpieæ, zna je i przyjmuje je z godnoœci¹.Wierzy w szczêœcie.Jest m¹dry.Wie, ¿e ¿ycie sk³ada siê z dobra i z³a."Deszcz Jesienny"Obrazy:1.wizja powiewnych mar, mgie³ unosz¹cych siê nad œwiatem, nastrój smutku, przygnêbienia, ponury, ¿a³obny, melancholijny2.tragedia cz³owieka, samotnoœæ, œmieræ, odejœcie bliskiej osoby, nieszczêœliwa mi³oœæ, rozczarowanie, p³acz, spotêgowanie nastroju poprzedniego obrazu3.szatan b³¹kaj¹cy siê po œwiecie, ogród-pustelnia, kwiaty pod popio³em, kamienie na trawie, szatan smutny œmiertelnie, przera¿ony okropnoœci¹ swego dzie³a, ogród to symbol œwiata na którym panuje szatan, nawet on jest przestraszony spustoszeniem dokonanym przez z³oNastrój smutku stworzony jest przez epitety i przenoœnie.Efekty kolorystyczne: szaroœæ, mg³a, czerñ.Monotonna rytmika wiersza.Refren to padaj¹cy deszcz - onomatopeja (dŸwiêk szumu kropel) - monotonne uderzanie o szybê.Synteza sztuk: onomatopeja, kolory, s³owo, rytm, nagromadzenie tych cech kszta³tuje nastrój (anga¿owanie myœli by wytworzyæ nastrój)."Przedœpiew"Mowa o artyœcie (czciciel gwiazd i m¹droœci, wyznawca snów i piêkna, entuzjazm dla sztuki i natury).Sztuka rodzi siê z mi³oœci.Twórca doœwiadcza wszystkich trosk ludzkich, ale sztuka wyra¿a tylko piêkno œwiata.Sztuka boska, odmienna od ¿ycia.Treœæ to sens, m¹droœæ, piêkno.Nie bêdzie opisywaæ ¿ycia, ale afirmowaæ go, wskazywaæ do doskona³oœci ("Confiteor").Staff czuje siê wybrañcem boskiej sztuki.Mówi o swym ¿yciu, jest doœwiadczony.Dominuje smutek, przygnêbienie, tragedia.Pomimo tego podmiot liryczny mówi: "Nic co ludzkie nie jest mi obce".Odwo³uje siê do renesansu.Afirmacja ¿ycia, odró¿nienie od dekadentyzmu.Dope³nienie elementów klasycznych (jasna klarowna konstrukcja, dystans w mówieniu o emocjach i uczuciach) i modernistycznych.67.4 TADEUSZ BOY-¯ELEÑSKITadeusz ¯eleñski ¿y³ w gronie cyganerii.Kompan Przybyszewskiego.By³ nimi zauroczony.W miarê czasu ten styl bycia traci³ na spontanicznoœci.Wypaczenie idei modernizmu.Tadeusz chc¹c zachowaæ pamiêæ o pierwszych latach "Znaszli ten kraj" pod pseudonimem Boy.W 1905 roku by³ znanym autorem i satyrykiem.By³ jednym z powo³uj¹cych kabaret "Zielony Balonik".Wyszydza³ prowincjonalne, filisterskie spo³eczeñstwo.By³ on g³ównym dostawc¹ treœci ("S³ówka").Smaga³ drobnomieszczañstwo, ob³udê, fa³sz i snobizm."Nowa pieœñ o Rydzu"Cyganeria spotyka³a siê w kawiarniach.Prowadzili gwarne ¿ycie, ha³aœliwe.Szokuj¹cy wygl¹d zewnêtrzny.Lubili zabawê i swawolê.Byli biedni, p³acili sztuk¹, któr¹ byli zauroczeni.¯yli chwil¹.beztroscy.Jan Michalik by³ w³aœcicielem kawiarni."O bardzo niegrzecznej literaturze polskiej i jej strapionej ciotce"Modernista to cz³owiek , który robi wszystko odmiennie.Ciotka strapiona to konserwatyska, któr¹ szokuje zachowanie m³odzieñca.Ceni tradycje, dobre wychowanie, stara siê przekazaæ dzieciom swoje pogl¹dy.A Józio demoralizuje dzieci, prowokuje ciotkê, denerwuje j¹, irytuje, daje mu zadowolenie.Ciotka to pozytywistka.Doktor Tarnowski to przeciwnik modernizmu.Konserwatysta.Józio to modernista, gardzi tradycj¹ i ideologi¹ pozytywistyczn¹.Jest nieposkromiony.Ciotka oskar¿a i obarcza win¹ Przybyszewskiego jako twórcê tej epoki."Pieœñ inauguracyjna na otwarcie Zielonego Balonika"Za³o¿enia dzia³alnoœci kabaretu:1.nauka narodu, dydaktryczno-wychowawcza2.stworzenie ludzi potrafi¹cych krytycznie na siebie patrzeæ.Forma krótka, zwiêz³a budowa.Jêzyk zrozumia³y, dosadny.Wiersz klasyczny - rymy.Przeciwieñstwo do podnios³oœci pozytywizmu.Szyderstwo, obraŸliwoœæ, satyra.Biblioteka Boga - T³umaczone utwory francuskie.67.5 TADEUSZ MICIÑSKIBy³ to m³odszy modernista.Dramaturg i poeta.W Berlinie spotka³ siê z awangardow¹ m³odzie¿¹ niemieck¹.Interesowa³ go dramat, poezja, malarstwo, metafizyka, inkwizycja [ Pobierz całość w formacie PDF ]