[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.VIII XIII 74 " 34Wszystko, co przeszło i co ma przyjść, jest nieobecne.Nie odczuwamy ani jednego, anidrugiego.Ból zaś pochodzi jedynie z tego, co odczuwasz teraz.VIII XIII 75 " 18Jeżeli kiedyś wydostaniemy się z tego bagna ku owej szczytnej wzniosłości, czeka nas spokójducha i doskonała wolność od porzuconych błędów.Pytasz, co znaczy ta wolność? Znaczy otonie lękać się ni ludzi, ni bogów, nie chcieć niczego co haniebne albo nadmierne, mieć nad sobąsamym władzę najwyższą.Nieocenione to dobro stać się swoim własnym panem.VIII XIII 76 " 3Trzeba się uczyć, dopóki nie wiesz, a jeśli wierzyć przysłowiu dopóki żyjesz.VIII XIII 77 " 4Podróż będzie nie dokończona, jeśli staniesz w połowie drogi lub przed wyznaczonymmiejscem; życie, jeśli uczciwe, nie jest nie dokończone.Gdziekolwiek je zakończysz, jeśli176dobrze zakończysz, będzie ono skończoną całością.Często zaś trzeba je kończyć zarównoodważnie, jak i bez szczególnie ważnych powodów.VIII XIII 78 " 13Nie powiększaj wagi swoich nieszczęść i nie przydawaj sobie ciężaru skargami.*Każdy jest na tyle nieszczęśliwy, na ile się za takiego uważa.VIII XIII 79 " 13Sława jest cieniem cnoty: towarzyszy cnocie nawet wbrew jej woli.Lecz podobnie jak cieńniekiedy nas wyprzedza, niekiedy zaś idzie tuż za nami lub zostaje daleko z tyłu, tak i sławaniekiedy poprzedza nas i ukazuje się w pełni, niekiedy trzyma się z tyłu, i tym większa jest impózniejsza, gdy już ustąpiła zawiść.VIII XIII 79 " 18.Prawda z każdej swej strony jest taka sama.W kłamstwie nic pewnego.Kłamstwo jestcieniutką powłoką: jeśli uważnie się przyjrzysz, prześwieca.VIII XIII 80 " 10Jeśli chcesz dowiedzieć się prawdy o sobie, odłóż na bok swoje pieniądze, dom, urząd, iwejrzyj w siebie: jaki jesteś, wierzysz teraz cudzym opiniom.VIII XIII 81 " 2%7łycie szybko pogrąży się w leniwym bezwładzie, jeśliby trzeba zaniechać wszystkiego, cosprawia przykrość.VIII XIII 81 " 14Często dar jest niewielki, ale skutek z niego ogromny.VIII XIII 82 " 4 5Gdziekolwiek się skryjesz, wszędzie otoczy cię wrzawa ludzkiego nieszczęścia.Jest wielezła zewnętrznego, które nas osacza, aby nas zwieść albo pognębić; jest i wewnątrz nas wieletego, co dręczy wpośród samotności.Trzeba się więc obwarować filozofią jakoby niezdoby-tym murem, którego tysiącem machin nie skruszy Los.Duch, który odrzucił rzeczy zewnętrz-ne, stoi w niedostępnym miejscu i broni się w swojej warowni: wszystkie pociski padają po-niżej niego.Los nie ma tak długich rąk, jak sądzimy: nie pochwyci nikogo, kto sam nie lgniedo niego.VIII XIII 83 " 20 21Kiedy nadmierna ilość wina opanuje umysł, wynurza się całe ukryte zło.Opilstwo nie ro-dzi wad, ale je wydobywa.Wtedy rozpustnik nie szuka nawet sypialni, ale bezzwłocznie fol-guje swym żądzom we wszystkim, czego się domagają.Wtedy bezwstydnik wyznaje i rozgła-177sza swoją chorobę.Wtedy gwałtownik nie powściąga ni języka, ni ręki.Wtedy w zarozumial-cu rośnie pycha, w człowieku twardym okrucieństwo, a w zawistniku nienawiść.Wtedy każdawada rozdyma się i wychodzi na jaw.Dodaj tu jeszcze nieświadomość siebie, bełkotliwe iniezrozumiałe wyrazy, błędny wzrok, niepewny chód, zawrót głowy, rozkołysane ściany nibyod jakiegoś wiru kręcącego całym domem, bóle żołądka, kiedy wino się burzy i rozsadzawnętrzności.VIII XIII 83 " 22Pomyśl o klęskach, jakie wywołało publiczne pijaństwo: ono wydało w ręce wrogów na-wet niezwykle dzielne i waleczne narody, ono otwarło mury miast, bronione zaciekle w dłu-goletniej wojnie, ono najbardziej hardych i nie znoszących jarzma poddało cudzej władzy,ono niepokonanych w boju zwyciężyło winem.VIII XIII 84 " 13Do wszystkiego, co zdaje się zajmować wysokie miejsce pośród rzeczy ludzkich choćbynaprawdę było drobne i wyróżniało się tylko w porównaniu z czymś najmniejszym docho-dzi się trudnymi i stromymi ścieżkami.Droga do najwyższych godności jest wyboista: leczjeśli zechcesz wspiąć się na ten szczyt, którego nie sięga nawet Los, ujrzysz co prawda podswymi stopami wszystko, co uchodzi za najwynioślejsze, a jednak wejdziesz na ów wierz-chołek po równej drodze.VIII XIII 85 " 28Pytasz, co to jest zło? Jest to uleganie rzeczom nazywanym złymi i wyrzekanie się dla nichwłasnej.wolności, dla której należy wycierpieć wszystko.*Męstwo to najstaranniejsze osłanianie siebie, ale i najcierpliwsze znoszenie, tego, co mafałszywą postać zła.VIII XIII 87 " 23 26Jak wielu nie wstydzi się kradzieży, a jak wielu chełpi się cudzołóstwem! Albowiem kara-ne są drobne świętokradztwa, a wielkie obnoszą się w triumfie.Dodaj jeszcze, że jeśli święto-kradztwo w ogóle z jakiegokolwiek względu jest dobre, będzie także czcigodne i będzie na-zwane dobrym uczynkiem, bo takie jest nasze postępowanie [ Pobierz całość w formacie PDF ]