[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pod tym względem fizyka współczesna jest jedynie jedną z wielu gałęzi nauki i nawet jeśli w związku z jej technicznym zastosowaniem - bronią jądrową i pokojowym wyzyskaniem energii atomowej - ma ona szczególne znaczenie, to bezpodstawne by było uznanie współpracy międzynarodowej w dziedzinie fizyki za o wiele bardziej doniosłą niż w innych dziedzinach nauki.Teraz jednakże musimy zająć się tymi cechami fizyki współczesnej, które ją czynią czymś nowym w historii nauk przyrodniczych; powróćmy więc do historii rozwoju tych nauk w Europie, który zawdzięczamy wzajemnej więzi nauk przyrodniczych i techniki.Historycy często dyskutowali nad tym, czy powstanie nauk przyrodniczych po szesnastym stuleciu było w jakimś sensie naturalnym wynikiem wcześniejszych wydarzeń w życiu intelektualnym Europy.Można wskazać określone tendencje w filozofii chrześcijańskiej, które doprowadziły do ukształtowania się bardzo abstrakcyjnego pojęcia Boga.Bóg powrócił do niebios, w rejony tak dalekie od ziemskiego padołu, że zaczęto badać świat, nie doszukując się w nim Boga.Podział kartezjański można uznać za ostateczny krok w tym kierunku.Ale można również powiedzieć, że różnorakie spory teologiczne w wieku szesnastym wywołały powszechną niechęć do rozpatrywania problemów, których w gruncie rzeczy nie sposób było rozwiązać metodą racjonalnej analizy i które były związane z walką polityczną w tej epoce.Sprzyjało to zwiększeniu się zainteresowania zagadnieniami nie mającymi nic wspólnego z problematyką dysput teologicznych.Można wreszcie po prostu powołać się na ogromne ożywienie i na nowy kierunek myśli, które zapanowały w Europie w epoce Odrodzenia.W każdym razie w tym okresie pojawił się nowy autorytet, absolutnie niezależny od chrześcijańskiej religii, filozofii i Kościoła - autorytet empirii i faktów doświadczalnych.Można prześledzić kształtowanie się nowych kryteriów w systemach filozoficznych poprzedniego okresu, np.filozofii Ockhama i Dunsa Scota; jednakże decydującym czynnikiem w rozwoju myśli ludzkiej stały się one dopiero od szesnastego stulecia.Galileusz nie tylko snuł rozważania na temat ruchów mechanicznych wahadła i spadających ciał, lecz badał również doświadczalnie ilościowe charakterystyki tych ruchów.Tych badań nowego typu początkowo z pewnością nie traktowano jako sprzecznych z religią chrześcijańską.Przeciwnie, mówiono o dwóch rodzajach objawienia: objawieniu, które zawarte jest w Biblii, i objawieniu, które zawiera księga przyrody.Pismo św.pisali ludzie, mogą więc w nim być błędy, podczas gdy przyroda jest bezpośrednim wyrazem boskiej woli.Przypisywanie wielkiej roli doświadczeniu spowodowało stopniową zmianę całego sposobu ujęcia rzeczywistości.To, co dziś nazywamy symbolicznym znaczeniem rzeczy, było w średniowieczu traktowane w pewnym sensie jako pierwotna realność, natomiast później za rzeczywistość zaczęto uznawać to, co możemy percypo-wać za pomocą zmysłów.Realnością pierwotną stało się to, co możemy oglądać i dotykać.Nowe pojęcie rzeczywistości jest związane z nowym rodzajem działalności poznawczej: można eksperymentować i ustalać, jakie w rzeczywistości są te rzeczy, które badamy.Łatwo zauważyć, że ta nowa postawa oznaczała wtargnięcie myśli ludzkiej do nieskończonego obszaru nowych możliwości; jest więc rzeczą zrozumiałą, że Kościół dopatrywał się w nowym ruchu raczej symptomów zwiastujących niebezpieczeństwo niż symptomów pomyślnych.Słynny proces Galileusza, wszczęty w związku z obroną systemu kopernikańskiego podjętą przez tego uczonego, oznaczał początek walki, która trwała przeszło sto lat.Rozgorzał spór.Przedstawiciele nauk przyrodniczych dowodzili, że doświadczenie jest źródłem niewątpliwych prawd.Przeczyli, jakoby jakikolwiek człowiek miał prawo wyrokować o tym, co rzeczywiście zachodzi w przyrodzie, mówili, że wyroki feruje przyroda, a w tym sensie - Bóg.Zwolennicy tradycyjnych poglądów religijnych głosili natomiast, że zwracając zbyt wiele uwagi na świat materialny, na to, co postrzegamy zmysłowo, przestajemy dostrzegać to, co jest źródłem istotnych wartości życia ludzkiego, a mianowicie tę sferę rzeczywistości, która nie należy do świata materialnego.Te dwa toki myślowe nie mają punktów stycznych i dlatego sporu nie można było rozstrzygnąć ani w sposób polubowny, ani arbitralny.Tymczasem nauki przyrodnicze stwarzały coraz bardziej wyraźny i rozległy obraz świata materialnego.W fizyce obraz ten został opisany za pomocą pojęć, które dziś nazywamy pojęciami fizyki klasycznej.Świat składa się z rzeczy istniejących w czasie i przestrzeni, rzeczy są materialne, a materia może wywoływać siły i siłom tym podlegać.Zdarzenia zachodzą wskutek wzajemnego oddziaływania sił i materii.Każde zdarzenie jest skutkiem i przyczyną innych zdarzeń.Jednocześnie dotychczasową kontemplacyjną postawę wobec przyrody zastępowała postawa pragmatyczna.Nie interesowano się zbytnio tym, jaka jest przyroda; pytano raczej, co z nią można uczynić.Toteż nauki przyrodnicze przekształciły się w nauki techniczne; każde osiągnięcie naukowe rodziło pytanie: “Jakie korzyści praktyczne można dzięki niemu uzyskać?" Dotyczy to nie tylko ówczesnej fizyki.W chemii, w biologii istniały w zasadzie tendencje takie same, a sukcesy, które zawdzięczano stosowaniu nowych metod w medycynie i w rolnictwie, w istotny sposób przyczyniły się do rozpowszechnienia się tych nowych tendencji.W ten sposób doszło do tego, że w wieku dziewiętnastym nauki przyrodnicze były już ujęte w sztywne ramy, które nie tylko decydowały o charakterze tych nauk, ale również determinowały ogólne poglądy szerokich kręgów społecznych [ Pobierz całość w formacie PDF ]