RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Por.m.in.Newman, op.cit., t.1, s.231, przyp.1.Inne próby wyjÅ›cia z trudnoÅ›ci przez zmianÄ™ tekstu sÄ… dowolnei niepotrzebne.I tak jedni proponujÄ… przestawić  metojków" przed  i" miÄ™dzy niewolników"a  metojków", i stwarzajÄ… w ten sposób trzy rodzaje obdarzonych obywatelstwem:  cudzoziemców,niewolników i metojków". 56dotyczy nie pytania, kto jest obywatelem, ale czy jest nim nieprawnie, czy prawnie.Można by tu wszelako podnieść dalszÄ… wÄ…tpliwość, czy ktoÅ› jest obywatelem, jeÅ›lizostaÅ‚ nim w sposób nieprawny, jako że  nieprawny" i  faÅ‚szywy" znaczy to samo.Ponieważ jednak widzimy, że niektórzy zostali nieprawnie urzÄ™dnikami, a mimoto mówimy o nich, że sprawujÄ… wÅ‚adzÄ™, chociaż i nieprawnie, pojÄ™cie zaÅ›obywatela okreÅ›la siÄ™ wedÅ‚ug pewnej wÅ‚adzy (gdyż obywatelem jest, jak powie-8dzieliÅ›my , ten, co ma dostÄ™p do takiej a takiej wÅ‚adzy rzÄ…dzÄ…cej), wiÄ™c jasnÄ… jestrzeczÄ…, że i tych trzeba nazwać obywatelami, pytanie natomiast, czy prawnie, czynieprawnie, Å‚Ä…czy siÄ™ ze wspomnianÄ… poprzednio wÄ…tpliwoÅ›ciÄ….Niektórzy mianowicie pytajÄ…, kiedy coÅ› uchodzi za akt paÅ„stwowy, a kiedy nie,tak np.[w wypadku], gdy z oligarchii lub tyranii wyÅ‚oni siÄ™ demokracja.W takimbowiem razie niektórzy ani nie chcÄ… spÅ‚acać pożyczek, powiadajÄ…c, że je niepaÅ„stwo zaciÄ…gnęło, lecz tyran, ani też nie chcÄ… uznać wielu innych tego rodzajuzobowiÄ…zaÅ„, utrzymujÄ…c, że pewne formy ustrojów opierajÄ… siÄ™ na przemocy, a niesÅ‚użą dobru spoÅ‚ecznemu.11.JeÅ›li wiÄ™c wedÅ‚ug tego wzoru zaprowadzony zostaÅ‚ w pewnych paÅ„stwachustrój demokratyczny, to akty dokonywane przy tym ustroju należy uznać zapaÅ„stwowe, podobnie jak przy ustroju oligarchicznym i tyranii.WÅ‚aÅ›ciwe ujÄ™cietej trudnoÅ›ci zdaje siÄ™ leżeć w pytaniu, kiedy winno siÄ™ powiedzieć, że jest tojeszcze to samo paÅ„stwo, a kiedy, że to nie jest to samo, lecz inne paÅ„stwo.Najbardziej powierzchowne rozważanie tego zagadnienia dotyczy wiÄ™c miejscai mieszkaÅ„ców; można bowiem oddzielić mieszkaÅ„ców od miejsca i jedni z nichmogÄ… siÄ™ osiedlić w tym, drudzy w innym miejscu.Trudność tÄ™ trzeba wiÄ™c uznaćza niezbyt wielkÄ…, bo wobec różnorodnego znaczenia sÅ‚owa  polis" [paÅ„stwo,miasto] badanie takie jest poniekÄ…d uÅ‚atwione9.12.Podobnie jednak jest w wypadkach, gdy ludzie mieszkajÄ… w jednym i tymsamym miejscu, a nasuwa siÄ™ pytanie, kiedy winno siÄ™ ich uważać za jednopaÅ„stwo; mury nie grajÄ… tu roli, bo można by nawet Peloponez otoczyć jednymmurem.Miastem tego rodzaju jest może Babilon i każde [miasto], które marozmiary raczej narodu niż miasta; opowiadajÄ… przecież, że w trzy dni po zdobyciuBabilonu pewna część miasta nic o tym jeszcze nie wiedziaÅ‚a.O tym jednak zagadnieniu warto pomówić przy innej sposobnoÅ›ci, mąż stanumusi bowiem brać pod uwagÄ™ wielkość paÅ„stwa, ilość jego mieszkaÅ„ców, jaki mieć wzglÄ…d na to, czy jest korzystniej, gdy ono obejmuje jeden, czy też gdywiÄ™cej ludów.13.Ale czy w takim razie, gdy ci sami ludzie mieszkajÄ… na tym samymmiejscu, winno siÄ™ to uznawać za to samo paÅ„stwo, dopóki utrzymuje siÄ™ ten samszczep mieszkaÅ„ców, chociaż nieustannie jedni umierajÄ…, a drudzy siÄ™ rodzÄ…8Por.wyżej, rozdz.1, § 4.9Autor chce najwyrazniej powiedzieć, że skoro  polis" oznacza ludzi i miejsce, wiÄ™c gdy siÄ™ tosÅ‚owo bierze z myÅ›lÄ… o ludziach, to oczywiÅ›cie po ich usuniÄ™ciu miasto już nie jest to samo, jeÅ›li zaÅ›myÅ›li siÄ™ o miejscu, to miasto zostaje, choć ludzie siÄ™ usunÄ™li. 57 podobnie jak zwykliÅ›my mówić, że sÄ… to te same rzeki i zródÅ‚a, mimo żenieustannie pewna ilość wody przypÅ‚ywa, a pewna odpÅ‚ywa  czy też z takiegowÅ‚aÅ›nie powodu należaÅ‚oby powiedzieć, że ludzie sÄ… wprawdzie ci sami, alepaÅ„stwo jest inne.[Odpowiedz na to:] JeÅ›li paÅ„stwo jest pewnÄ… wspólnotÄ…,a mianowicie wspólnotÄ… obywateli w ramach ustroju, to jeÅ›li ustrój siÄ™ zmieni codo rodzaju i różnić siÄ™ bÄ™dzie od poprzedniego, również i paÅ„stwo z koniecznoÅ›cinie bÄ™dzie, jak siÄ™ zdaje, tym samym; podobnie przecież mówimy raz o chórzekomicznym, drugi raz o tragicznym, choć sÄ… to czÄ™sto ci sami ludzie.14.Podobnie każdy inny zespół i poÅ‚Ä…czenie okreÅ›lamy innym mianem, jeÅ›lisiÄ™ zmienia rodzaj poÅ‚Ä…czenia, tak np.i zestawienie [harmoniÄ™] tych samych tonówróżnie nazywamy, zależnie od tego, czy jest to skala dorycka czy frygijska.JeÅ›litak majÄ… siÄ™ rzeczy, to oczywiÅ›cie winno siÄ™ mówić przede wszystkim o tożsamoÅ›cipaÅ„stwa biorÄ…c pod uwagÄ™ ustrój.NazwÄ™ mu można zmienić albo i zachować bezwzglÄ™du na to, czy ci sami ludzie je zamieszkujÄ…, czy też caÅ‚kiem inni.Czy zaÅ›sprawiedliwÄ… jest rzeczÄ… zrywać lub nie zrywać zawartych uprzednio umów, jeÅ›lipaÅ„stwo zmieni ustrój, to już inne pytanie.2.Cnota dzielnego obywatela a cnota dobrego czÅ‚owieka1.Z omówionymi co dopiero zagadnieniami Å‚Ä…czy siÄ™ rozważanie, czy cnotÄ™dobrego czÅ‚owieka należy uważać za to samo, co cnotÄ™ dzielnego obywatela, czyteż nie.JeÅ›li jednak mamy to zbadać należycie, to trzeba najpierw okreÅ›lićw pewnych zarysach cnotÄ™ obywatela.Otóż o obywatelu mówimy w tymznaczeniu, co np.o żeglarzu stanowiÄ…cym pewien czÅ‚on zespoÅ‚u.Choć miÄ™dzyżeglarzami zachodzÄ… różnice wedÅ‚ug tego, jakie zadania kto speÅ‚niać potrafi jeden bowiem jest wioÅ›larzem, drugi sternikiem, trzeci podsternikiem, a innymoże nosi jeszcze inne jakieÅ› takie miano  to jednak jasnÄ… jest rzeczÄ…, że przynajÅ›ciÅ›lejszym ujÄ™ciu sprawnoÅ›ci, wÅ‚aÅ›ciwej każdemu z nich, można znalezćpewnÄ… wspólnÄ… cechÄ™, do wszystkich zarówno siÄ™ stosujÄ…cÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl