[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.66 W urodzie swej cudne, uważanejako boginie, cześć należnÄ… odbieraÅ‚y w porÄ™, kiedy po zaprowadzeniu chrzeÅ›cijaÅ„stwa przy-padaÅ‚y Zielone ZwiÄ…tki i Trójca ZwiÄ™ta.Pózniejsza, już po upadku baÅ‚wochwalstwa, tradycjaludowa mówi, że rusaÅ‚ki powstajÄ… z tych dusz, co umierajÄ… w pierwszy dzieÅ„ ZielonychZwiÄ…tek.Na dawnej BiaÅ‚orusi utrzymujÄ…, że sÄ… to dzieci lub niemowlÄ™ta, które bez chrztupomarÅ‚y.Zwano je także na dawnej Ukrainie miawki; lud utrzymuje, że niosÄ… jaja i na nichsadowiÄ… czarownicÄ™, po wylężeniu mÅ‚odych znikajÄ… z ziemi.W XVI i XVII wieku chodzonoz procesjami w pole, jedynie dla odstraszenia miawek.67Za Dnieprem wieszajÄ… na dÄ™bach dziewczÄ™ta i moÅ‚odyce pÅ‚atki płócienne i nici jako ofiarÄ™dla rusaÅ‚ek, ażeby czym zatrudniać siÄ™ miaÅ‚y, inaczej bowiem kradnÄ… przÄ™dziwo.W sobotÄ™ KlÄ™czalnÄ…, w wigiliÄ™ Zw.Trójcy, rusaÅ‚ki zaczynajÄ… biegać po życie, klaskać wdÅ‚onie i woÅ‚ajÄ…: Buch! buch! soÅ‚omianyj duch! mene maty porodyÅ‚a, nechreszczenu poÅ‚ożyÅ‚a!O tej porze hoże dziewczÄ™ta idÄ… skrycie do lasu, plotÄ… wianki i rzucajÄ… jako ofiarÄ™ dla ru-saÅ‚ek, aby im sprowadziÅ‚y kochanków.Rzuciwszy wianki uciekajÄ… spiesznie, a rusaÅ‚ki, ubra-ne w nie, biegajÄ… i plÄ…sajÄ… po życie.JedynÄ… ochronÄ… przed napadem rusaÅ‚ek jest pioÅ‚un.Nie cierpiÄ… one tego ziela i uciekajÄ…przed nim jak przed morowÄ… zarazÄ….Dlatego podania ludowe radzÄ…, aby przez caÅ‚y dzieÅ„Zielonych ZwiÄ…tek, kiedy po Å›wiecie rojÄ… siÄ™ gromadnie rusaÅ‚ki, tak w lasach i dÄ…browach,jak po wybujaÅ‚ym zbożu, każdy nosiÅ‚ za pazuchÄ… Å›wieży pioÅ‚un.Matki w dniu tym i przezcaÅ‚y nastÄ™pny tydzieÅ„ Å›cielÄ… pod gÅ‚owy dzieci swoich wiÄ…zki pioÅ‚unu, ażeby je uchronić odÅ‚askotek rusaÅ‚ek.Zapomniane te boginie leÅ›ne, a znane od ludu jedynie, odżywiÅ‚ w cudnej swojej fantazjiJózef Bohdan Zaleski w roku 1829.68 Wtedy ogół je poznaÅ‚, a sama nazwa przybraÅ‚a wÅ‚aÅ›ci-we, z przedchrzeÅ›cijaÅ„skich wieków znaczenie, malujÄ…ce dziewicÄ™ piÄ™knÄ…, powabnÄ…, uroczÄ…,której zaletÄ…, prócz wdziÄ™ków nadziemskich, naiwność, skromność i prostota.To poznajomienie z tymi boginiami przez wielkiego poetÄ™ spowodowaÅ‚o Aleksandra Gro-zÄ™, że wydajÄ…c pismo zbiorowe (w r.1838) p.n.RusaÅ‚ki, nie potrzebowaÅ‚ objaÅ›niać znaczeniatego wyrazu.RUSAAKI WODNEInnÄ… postać majÄ… rusaÅ‚ki wodne, pokazujÄ… siÄ™ jako dziewczÄ…tka siedmioletnie ksztaÅ‚tnejkibici, zrÄ™czne i zwinne w każdym ruchu.NoszÄ… tylko biaÅ‚e koszulki bez pasa i nad brzegiemrzek i jeziór rozczesujÄ… piÄ™kne wÅ‚osy, zÅ‚ocistej barwy.PÅ‚ywajÄ…c po uciszonych wodach, potrzÄ…sajÄ… zÅ‚ocistÄ… kosÄ…, a wÅ‚osy ich wydajÄ… czarownÄ…muzykÄ™, która zachwyca ludzkie serca i dziwnÄ… radoÅ›ciÄ… napeÅ‚nia.Kiedy jest wesele u rusa-Å‚ek, po rzece czy po jeziorze sÅ‚yszeć siÄ™ dajÄ… Å›miechy, zabawy i pluskanie z graniem.LubiÄ… izaroÅ›la rzeczne, wychodzÄ… z wody koÅ‚o ZwiÄ™tej Trójcy i bawiÄ… na ziemi do Å›wiÄ™tego Piotra.Nad Dnieprem, podczas Niedzieli Rusalnej w tej porze przypadajÄ…cej, nikt nie waży siÄ™ wrzece kÄ…pać ani klaskać w rÄ™ce.We czwartek w zielonym tygodniu (Zielone ZwiÄ…tki) dziew-czÄ™ta i mężatki nic nie robiÄ…, Wielkanoc to bowiem rusaÅ‚ek.W Dnieprze ukazywaÅ‚y siÄ™ zzielonymi wÅ‚osami.69 Od ich imienia wzięły nazwÄ™ igrzyska Russalia, który obrzÄ™d wedle66Erazm Izpolski, Kilka szczegółów do mitologii sÅ‚awiaÅ„skiej, wyczerpniÄ™tych z podaÅ„ gminu.(RusaÅ‚ka, A.Grozy, Wilno 1839, część 2-ga).67Tenże, tamże.68 Melitele , Noworocznik A.E.OdyÅ„ca, Warszawa 1828 r.69Kajssarów.109StogÅ‚awia odbywaÅ‚ siÄ™ w ten sposób, że zarówno mężczyzni, jak niewiasty i dziewczÄ™taschodziÅ‚y siÄ™ na nocne biesiady i zabawÄ™ przeplatanÄ… taÅ„cami i pieÅ›niÄ….Gdy noc przemijaÅ‚a ipierwsza zaÅ›witaÅ‚a zorza, gromadnie szli do rzeki i rozpoczynali kÄ…piel.Boginie te rzeczne zwano u nas dawniej wodianami, jak morskie morianami.70Lud litewski tego rodzaju istoty nadziemskie zowie undinami, albo jak w narzeczużmudzko-litewskim ondynami, w innych znowu stronach gudeÅ‚kami.SÄ… to dziewice uroczejpiÄ™knoÅ›ci, mieszkajÄ… na dnie rzeki.W noc miesiÄ™cznÄ… a pogodnÄ… wypÅ‚ywajÄ… na wierzch wo-dy i wdziÄ™kami swymi, plÄ…saniem czarujÄ…cym i Å›piewem zwabiajÄ… mÅ‚odych chÅ‚opców, któ-rych naprzód pozbawiajÄ… rozumu, a nastÄ™pnie topiÄ….Pieśń ludowa mówi o ondynach rzeki Jury71 i ostrzega urodnych i mÅ‚odych wieÅ›niaków,ażeby przy blasku księżyca nie zbliżali siÄ™ do rzeki, bo ulegnÄ… powabowi czarujÄ…cych dzie-wic, które pozbawiÄ… każdego zdrowych zmysłów, i na dnie Jury nieostrożni znajdÄ… dla siebiemogiÅ‚Ä™.DziewczÄ™ta wiejskie, co siÄ™ utopiÅ‚y z rozpaczy lub utopione zostaÅ‚y mÅ›ciwÄ… rÄ™kÄ…, prze-mieniaÅ‚y siÄ™ w narzeczonÄ… rzeki lub jeziora, pieśń ludu wyjaÅ›nia nam to mniemanie.72 [.]40.JURATA, KRÓLOWA CZELTICPodania z przedchrzeÅ›cijaÅ„skich czasów i pieÅ›ni dawnego ludu litewskiego dotÄ…d prze-chowane mówiÄ… o boginiach Morza BaÅ‚tyckiego, zwanych czeltice.SÄ… to rusaÅ‚ki morskie,równie piÄ™kne i czarujÄ…ce wdziÄ™kiem i postaciÄ…: nosiÅ‚y strój tkany z Å‚usek rybich, zdobnyperÅ‚ami, gÅ‚owÄ™ ubieraÅ‚y maÅ‚Ä… koronÄ… z bursztynu.GÅ‚os miaÅ‚y przeÅ›liczny i tak uroczy, że naÅ›piew ich żaden z mÅ‚odzieży oprzeć siÄ™ im nie potrafiÅ‚, ale biada mu wtedy, bo zaledwie do-tknÄ…Å‚ biaÅ‚ej rÄ™ki czelticy, pochwycony w jej objÄ™cia, zduszony w uÅ›ciskach, padaÅ‚ jak kÅ‚odana dno morza.MÅ‚odzi rybacy tym zÅ‚oÅ›liwym boginiom corocznie skÅ‚adali ofiary, po jednej sztuce ryby zkażdego gatunku zÅ‚owionego.KrólowÄ… czeltic i Morza BaÅ‚tyckiego, podÅ‚ug zachowanej dotÄ…d starożytnej klechdyżmudzkiej, byÅ‚a Jurata, zamieszkujÄ…ca na dnie morza, w paÅ‚acu z biaÅ‚ego bursztynu, u które-go progi z czystego zÅ‚ota, dach z Å‚uski rybiej a okna z diamentów.Zagniewana na mÅ‚odegorybaka imieniem Castitis, który z rzeki ZwiÄ™tej Å‚owiÅ‚ najlepsze ryby ulubione Juracie, zwoÅ‚aÅ‚agrono czeltic z rzek litewskich, ażeby razem pomstÄ™ mu zanieść; zwabiajÄ…c urokiem wdziÄ™-ków i pieÅ›ni, grób mu usÅ‚ać w gÅ‚Ä™binach morza.Na rozkaz królowej w stu łódkach bursztynowych stanęły czeltice, w najpiÄ™kniejszej naczele popÅ‚ynęła Jurata.Wkrótce caÅ‚y orszak stanÄ…Å‚ w pobliżu wybrzeża rzeki ZwiÄ™tej, gdzieCastitis zarzucaÅ‚ sieci swoje.MÅ‚ody rybak, wesoÅ‚y i ochoczy do pracy, sÅ‚ynÄ…Å‚ z urody w caÅ‚ej okolicy.RosÅ‚y jak topola,zwinny i skÅ‚adny; miÄ™kki puch dopiero mszyÅ‚ mu oblicze biaÅ‚e a rumiane, czarny maÅ‚y wÄ…sikby skrzydeÅ‚ko jaskółki rozwijaÅ‚ siÄ™ nad różanymi ustami.Oczy duże, niebieskie, peÅ‚ne życia iblasku, bÅ‚yskaÅ‚y jakby pÅ‚omieniem przy każdym wzruszeniu serca.DÅ‚ugie, gÄ™ste, kruczewÅ‚osy spadaÅ‚y mu na ramiona.70Chodakowski.71Jura rzeka w powiecie rosieÅ„skim, pÅ‚ynie nie opodal granicy pruskiej.72Adam Jucewicz, Litwa pod wzglÄ™dem starożytnych zabytków, obyczajów i zwyczajów, Wilno 1846.110Jeszcze orszaku królowej Juraty i czeltic nie ujrzaÅ‚, a już chórzysty Å›piew ich oczarowaÅ‚mÅ‚odego rybaka.Wkrótce mgÅ‚a siÄ™ uniosÅ‚a znad rzeki i spÅ‚ynęła biaÅ‚Ä… chmurkÄ…, gdy zobaczyÅ‚caÅ‚Ä… drużynÄ™ zachwycajÄ…cych dziewic, a na czele JuratÄ™, najpiÄ™kniejszÄ… ze wszystkich, z ko-ronÄ… na gÅ‚owie i bursztynowym berÅ‚em w rÄ™ku.Zachwycony, ciÄ…gniony nieznanÄ… siÅ‚Ä…, chciaÅ‚ już siÄ™ rzucić do rzeki, ażeby pochwycićchoć jednÄ™ z orszaku czarujÄ…cego, gdy królowa skinieniem swoim zatrzymaÅ‚a go na brzegu.Dorodny rybak obudziÅ‚ w sercu królowej żywe uczucie miÅ‚oÅ›ci [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]