[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Teraz twoja kolej, moja damo! wykrzyknął Sinobrody i poRozkazała kucharce:ciągnął ją korytarzem do piwnicy, aż znalezli się przed straszliwymi Szybko, dawaj końskie włosie!drzwiami.Sinobrody tylko spojrzał na nie płomiennym wzrokiem i zarazPrzetarła klucz, ale nie przestał krwawić.Kropla po kropli czerwona się przed nim otworzyły.Leżały tam szkielety wszystkich jego poprzedkrew spływała z małego kluczyka.nich żon.Wyniosła klucz na dwór, zasypała popiołem z pieca i jeszcze tarła Giń!! zakrzyknął strasznie, ale ona złapała się framugi drzwii tarła.Włożyła do żaru, żeby go przypiec.Położyła na nim pajęczy-i nie chciała puścić.Błagała o życie.nę, żeby zatamować krew, ale nic nie pomagało, nic nie mogło jej Proszę, proszę, pozwól mi się przygotować na śmierć.Daj mipowstrzymać.choć kvadrans, zanim mnie zabijesz, bo muszę najpierw pogodzić się Och, co ja teraz zrobię? płakała. Wiem już, schowam tenz Bogiem.klucz.Włożę go do szafy.Zamknę drzwi.To jakiś zły sen.Wszystko Dobrze warknął masz tylko kwadrans, a potem gotuj siębędzie dobrze. I zrobiła, jak powiedziała.na śmierć.Mąż powrócił do domu następnego ranka i wkroczył do zamku,%7łona pomknęła schodami do swej komnaty i wysłała siostry na wałynawołując żonę.obronne.Uklękła jak do modlitwy, ale zamiast mówić pacierze, wołała Co się działo pod moją nieobecność?do sióstr: Wszystko dobrze, panie. Siostry, siostry? Czy bracia nadjeżdżają? A jak moje spiżarnie? Nic nie widać, siostro, nie ma nikogo na równinie!Co chwila wołała w ich stronę:5051r Siostry, siostry! Czy bracia nadjeżdżają?W interpretacji psychologicznej wykorzystuje się wszystkie aspekty Zdaje nam się, że w oddali widać wirujący tuman kurzu!baśni, by przedstawić dramat rozgrywający się w duszy pojedynczejW tym czasie Sinobrody grzmiał na żonę, by zeszła do piwnicy, żebykobiety.Sinobrody symbolizuje głęboki kompleks samotności, którymógł ściąć jej głowę.Zawołała znowu:czai się na obrzeżach życia każdej kobiety, obserwując i wyczekując Siostry, siostry! Czy bracia nadjeżdżają?sposobności do ataku.Choć w męskiej psychice może pojawiać się podSinobrody wezwał ją jeszcze raz i zaczął z łoskotem wspinać się popodobnymi lub odmiennymi symbolami, jest to odwieczny wróg obukamiennych schodach.płci. Tak! Widzimy ich! Nasi bracia nadjechali i właśnie wchodzą doTrudno w pełni zrozumieć moc symbolizowaną przez Sinobrodego,zamku! odkrzyknęły siostry.bo jest ona wrodzona, to znaczy nieodłącznie zrośnięta z wszystkimiSinobrody posuwał się korytarzem w stronę komnaty żony.istotami ludzkimi od chwili narodzin, i w tym sensie nie ma świadomych Idę po ciebie zawył.zródeł.Sądzę jednak, że istnieją pewne wskazówki dotyczące jej rozwo-Od jego tupania drżała kamienna podłoga, a tynk zaczął się sypać zeju w przedświadomości ludzkiej, ponieważ Sinobrodego nazywa sięścian.w opowieści upadłym czarownikiem.Dostrzegamy tu analogię z posta-Kiedy wdarł się do jej komnaty z wyciągniętymi rękami, by jąciami z innych baśni, legend i mitów, które także portretują perfidnegopochwycić, bracia na koniach galopowali ju: korytarzem i także wpadlidrapieżnika psyche jako niezmiernie destrukcyjnego czarownika o nor-do komnaty.Rzucili Sinobrodego o gzyms, nacierali na niego z miecza-malnym wyglądzie.mi, siekli i bili, cięli i smagali, aż obalili go na ziemię.WreszciePosługując się wzmianką o czarnoksiężniku, jak archeolodzy posłu-uśmiercili go, zostawiając myszołowom krwawe szczątki i kości.gują się wydobytym z ziemi fragmentem skorupy, porównujemy jąz tym, co z mitologii wiemy o upadłej magii czy upadłych mocachduchowych.Grecki Jkar poszybował zbyt blisko słońca, które stopiłojego woskowe skrzydła, strącając go do morza.Mit plemienia ZuniChłopiec i orzeł mówi o chłopcu, który mógł zostać członkiem króle-Naturalny drapieżca w psychicestwa orłów, gdyby w swoim zadufaniu nie sądził, że potrafi zwyciężyćśmierć.Kiedy osiągnął podniebne wyżyny, jego pożyczona orla powło-Pielęgnowanie więzi z pierwotną naturą jest bardzo istotnym ele-ka została z niego zerwana i chłopiec spadł, ku swej zagładzie.W chrze-mentem indywiduacji kobiety.Aby osiągnąć ten cel, kobieta musi sięścijańskim micie Lucyfer twierdzi, że potęgą dorównuje Jahwe, za copogrążyć w mroku, ale zarazem nie może pozwolić bezpowrotnie złapaćzostaje strącony do piekieł.W folklorze występuje wielu uczniów czar-się w pułapkę, pojmać lub zabić w drodze.noksiężnika, którzy z głupoty ważą się robić coś, co ich przerasta,Opowieść o Sinobrodym mówi o takim prześladowcy, mrocznympróbują przekroczyć prawa natury.Zciągnęli na siebie kalectwo lubmężczyznie, który zamieszkuje w psychice każdej kobiety, o wewnętrz-kataklizm.nym drapieżniku.Jest on bardzo konkretną, niezaprzeczalną mocą, o któ-Badając te lejtmotywy, widzimy, że drapieżcy żądają przewagi i wła-rej nie wolno zapominać i którą trzeba opanować.Aby opanowaćdzy nad innymi.Powodują coś w rodzaju psychologicznego rozdęcianaturalnego drapieżnika3 psychiki, kobieta musi dysponować wszystki-u jednostki pragnącej być większą, lepszą lub co najmniej równą Nie-mi swymi instynktownymi zdolnościami.Wymieńmy tylko niektóre:wyrażalnemu, które tradycyjnie rozdziela i kontroluje tajemnicze siływnikliwość, intuicja, wytrzymałość, cierpliwość w kochaniu, wyczulonenatury, łącznie z siłami życia i śmierci, prawami ludzkiej natury i takzmysły, dalekowzroczność, wyostrzony słuch, śpiewanie nad zmarłymi,dalej.intuicyjne uzdrawianie i opieka nad własnym ogniem twórczym.Z mitów i opowieści dowiadujemy się, że jeśli jednostka próbujeprzełamać, nagiąć lub zmienić sposób działania Niewyrażalnego, to5253w konsekwencji musi zostać ukarana albo przez utratę znaczenia i mocy Naiwna kobieta jako ofiaraw świecie tajemnic i magii tak jak uczniowie czarnoksiężników,Najmłodsza siostra, z trzech dziewcząt najbardziej niedojrzała i nie-którym nie wolno więcej praktykować albo przez wygnanie z krainyświadoma, przedstawia jakże ludzką historię kobiety naiwnej.Na jakiśbogów, albo przez równie dotkliwe pozbawienie łaski i potęgi: odebra-czas zostanie pojmana i uwięziona przez swego wewnętrznego prześla-nie zdolności, okaleczenie czy śmierć.dowcę.W końcu jednak wydobędzie się z otchłani, mądrzejsza, silniej-Jeśli rozumiemy Sinobrodego jako wewnętrzną reprezentację mitusza, zdolna rozpoznać przebiegłego drapieżcę własnej duszy na pierw-o takim wyrzutku, to możemy także pojąć głęboką, niewytłumaczalnąszy rzut oka.samotność, która czasami go (nas) ogarnia, ponieważ doświadcza bez-Psychologiczna treść skryta pod fabułą opowieści odnosi się także dopowrotnego wygnania, jest pozbawiony szansy odkupienia.starszych kobiet, które jeszcze nie w pełni nauczyły się rozpoznawaćProblem, wokół którego obraca się opowieść o Sinobrodym, polegawewnętrznego drapieżnika [ Pobierz całość w formacie PDF ]