RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Integracja może być częściowa, kiedy do klasy masowej wÅ‚Ä…cza siÄ™ dzieci niepeÅ‚nospraw-ne o jednym rodzaju/zakresie niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci, lub caÅ‚kowita/peÅ‚na, zakÅ‚adajÄ…ca, że dojednej klasy uczÄ™szczajÄ… dzieci o różnym stopniu i rodzaju niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci.Edukacja integracyjna nie oznacza prostego wÅ‚Ä…czania dzieci niepeÅ‚nosprawnych doprzedszkoli i szkół ogólnodostÄ™pnych i wymuszaniu na nich adaptacji do panujÄ…cego sys-temu szkolnego, ale polega na tworzeniu nowego typu Å›rodowisk edukacyjnych, w którychdzieci o zróżnicowanych możliwoÅ›ciach, potrzebach i tempie uczenia siÄ™ znajdÄ… wÅ‚aÅ›ciwewarunki do swojego rozwoju (ZabÅ‚ocki 2002, 98).StopieÅ„ integracji zależy w znacznej mierze od poziomu sprawnoÅ›ci fizycznej, spoÅ‚eczneji psychicznej dziecka.Im wiÄ™kszy dystans miedzy możliwoÅ›ciami dziecka z dysfunkcjamirozwojowymi, a wymaganiami szkolnymi, tym wiÄ™ksze prawdopodobieÅ„stwo, że dzieckoutraci gotowość do aktywnego współdziaÅ‚ania w procesie integracji.Dochodzi wtedy dopozornej integracji i do rzeczywistej izolacji dziecka w Å›rodowisku szkolnym.Taka izolacjajest najtrudniejszÄ… formÄ… izolacji spoÅ‚ecznej dziecka i stanowi duże obciążenie, które w kon-sekwencji prowadzi do uksztaÅ‚towania postawy negacji szkolnej (Lipkowski 1999, 68).O powodzeniu ucznia niepeÅ‚nosprawnego w szkole ogólnodostÄ™pnej, wedÅ‚ug licznychbadaÅ„, decyduje nie tylko rodzaj i stopieÅ„ upoÅ›ledzenia, ale także wiele czynników zwiÄ…-zanych z nim samym jak np.inteligencja, zrównoważenie emocjonalne, cechy osobowoÅ›ci,motywacja, a także wiele czynników zewnÄ™trznych, Å›rodowiskowych, np.sytuacja rodzinna,sytuacja w grupie rówieÅ›niczej, postawy otoczenia (Palak 2000, 14).Niezwykle ważnÄ… rolÄ™odgrywa również przygotowanie personelu.DziaÅ‚ania dydaktyczno-wychowawcze nauczy-cieli powinny być tak zorganizowane, by uwrażliwiaÅ‚y na potrzeby i pomoc osobom z nie-peÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ…, a równoczeÅ›nie tak przemyÅ›lane, by dzieci zdrowe nie czuÅ‚y niesprawie-dliwoÅ›ci z powodu innego traktowania przez nauczycieli ich niepeÅ‚nosprawnych kolegów.W literaturze pedagogicznej, dotyczÄ…cej omawianej problematyki coraz częściej, obokpojÄ™cia integracja, pojawia siÄ™ termin inkluzja (inclusion).PojÄ™cie to odzwierciedla różneformy ksztaÅ‚cenia niesegregacyjnego, powiÄ…zane z okreÅ›lonÄ… ideologiÄ… i politykÄ… oÅ›wiato-wÄ….Może być również synonimem ksztaÅ‚cenia integracyjnego lub ksztaÅ‚cenia niesegrega-cyjnego o wysokiej jakoÅ›ci.Odnosi siÄ™ do systemu szkół powszechnych, dostosowanego doogromnego zróżnicowania uczniów: ich potrzeb i możliwoÅ›ci.Może także okreÅ›lać totalnÄ…integracjÄ™, czyli stan osiÄ…gniÄ™ty w wyniku eliminacji wszelkich przejawów segregacji i izo-lacji (Szumski 2006, 23-26).96 Dziecko z dysfunkcjÄ… wzroku w integracyjnym systemie ksztaÅ‚cenia2.Specyfika funkcjonowania dziecka z uszkodzonym narzÄ…dem wzrokuDziÄ™ki wrażeniom zmysÅ‚owym poznajemy Å›wiat: zmysÅ‚y Å‚Ä…czÄ… nas z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…, po-zwalajÄ… zrozumieć i przeżywać terazniejszość, w caÅ‚ym jej bogactwie i różnorodnoÅ›ci, a tak-że dostarczajÄ… tworzywa, umożliwiajÄ…cego projektowanie wizji przyszÅ‚oÅ›ci (Ossowski 2005,179).ZasadniczÄ… rolÄ™ w poznawaniu rzeczywistoÅ›ci, zjawisk i przedmiotów peÅ‚ni wzrok.Przyjmuje siÄ™, że aż 80% informacji, docierajÄ…cych ze Å›wiata zewnÄ™trznego, jest odbieraneprzez czÅ‚owieka za pomocÄ… analizatora wzrokowego.Jest on wykorzystywany w codzien-nym życiu, a także w dziaÅ‚alnoÅ›ci praktycznej: od czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowych, po czynno-Å›ci zwiÄ…zane z naukÄ… i pracÄ…, np.czytanie, pisanie, itp.ZmysÅ‚ wzroku jest teleanalizatorem,co oznacza, że ma zdolność odbierania bodzców pochodzÄ…cych od przedmiotów i zjawiskznajdujÄ…cych siÄ™ w znacznej odlegÅ‚oÅ›ci od osoby spostrzegajÄ…cej.Wzrok odgrywa ważnÄ…rolÄ™ w orientacji przestrzennej i lokomocji, umożliwia lokalizowanie obiektów i wykrywa-nie przeszkód z bezpiecznej odlegÅ‚oÅ›ci.Możliwość odbioru wrażeÅ„ wzrokowych pozwala napeÅ‚niejsze obcowanie ze sztukÄ…, zwÅ‚aszcza na dostÄ™p do obrazów, fotografii oraz czerpaniez nich wrażeÅ„ i emocji (PapliÅ„ska 2004).Wszystko to powoduje, że w spoÅ‚ecznej opinii brakwzroku jest uważany za jedno z najwiÄ™kszych nieszczęść, jakie może dotknąć czÅ‚owieka.Osoby z uszkodzonym narzÄ…dem wzroku nie stanowiÄ… jednolitej grupy.Różne sÄ… bo-wiem przyczyny i czas uszkodzenia zmysÅ‚u wzroku.Istotna jest również gÅ‚Ä™bokość i zakresuszkodzenia wzroku.Ze wzglÄ™du na jakoÅ›ciowe różnice w poznawaniu Å›wiata przez osoby z dysfunkcjÄ… wzro-ku można wyróżnić wÅ›ród nich trzy grupy:" niewidomych," szczÄ…tkowo widzÄ…cych," sÅ‚abowidzÄ…cych.Do grupy niewidomych zalicza siÄ™ osoby, które nie widzÄ… nic  cechuje je niemożnośćkorzystania z wrażeÅ„ wzrokowych.Jest to grupa najbardziej jednolita, u której brak bodz-ców wzrokowych jest kompensowany przez dynamiczne ukÅ‚ady strukturalne, głównie sÅ‚uchi dotyk oraz procesy korowe.Do tej grupy zalicza siÄ™ również osoby posiadajÄ…ce poczucieÅ›wiatÅ‚a.Osoby szczÄ…tkowo widzÄ…ce spostrzegajÄ… zarysy przedmiotów  ich ksztaÅ‚ty oraz ruch;mogÄ… mieć także możliwoÅ›ci różnicowania niektórych barw oraz wzrokowej orientacjiprzestrzennej.Omawiana grupa jest bardzo zróżnicowana pod wzglÄ™dem możliwoÅ›ci ko-rzystania z wrażeÅ„ wzrokowych.Do grupy osób sÅ‚abowidzÄ…cych zalicza siÄ™ te, u których wzrok (mimo uszkodzenia) peÅ‚-ni dominujÄ…cÄ… rolÄ™ w poznawaniu Å›wiata.PosÅ‚ugiwanie siÄ™ dotykiem i innymi zmysÅ‚amiw poznawaniu przedmiotów ma na celu jedynie uzupeÅ‚nianie, upewnienie, rozszerzeniespostrzeżeÅ„.DziÄ™ki zastosowaniu pomocy optycznych, osoby te z powodzeniem posÅ‚ugujÄ…siÄ™ czarnodrukiem.Niezwykle istotny jest również czas uszkodzenia zmysÅ‚u wzroku.Ważne jest, czy mamydo czynienia z osobÄ… niewidomÄ… od urodzenia lub wczesnego dzieciÅ„stwa, czy też z osobÄ…ociemniaÅ‚Ä…, która utraciÅ‚a wzrok w pózniejszym czasie (Majewski 2002, 16).Z przytoczonych typologii osób z uszkodzeniami narzÄ…du wzroku wynika duża różno-rodność problemów, które należy wziąć pod uwagÄ™ w dziaÅ‚alnoÅ›ci edukacyjnej.W innej97 Ewelina Skoczylassytuacji znajduje siÄ™ czÅ‚owiek, który wzrastaÅ‚ od urodzenia jako osoba niewidoma, w innejktoÅ›, kto przeżyÅ‚ dramat utraty wzroku i konieczność budowania życia od nowa, wedÅ‚ugreguÅ‚ dla niewidomych (osoby ociemniaÅ‚e), a w jeszcze innej osoba, która ma możliwośćkorzystania ze wzroku w ograniczonym stopniu.Bardziej szczegółowa charakterystyka zdrowotno-psychologiczna dzieci z uszkodzenia-mi narzÄ…du wzroku wskazuje na coraz czÄ™stsze wystÄ™powanie tzw.uszkodzeÅ„ sprzężonych.Rozwój medycyny daje szansÄ™ na ratowanie życia w wielu ciężkich przypadkach, ale niezawsze istnieje możliwość przywrócenia osoby do w peÅ‚ni zdrowia.Dlatego też, istniejegrupa dzieci o wieloprofilowej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci.Niejednokrotnie trudno orzec, któryrodzaj niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci ma charakter wiodÄ…cy, ponieważ w sposób szczególny utrudniaregulacjÄ™ stosunków z otoczeniem (np.trudno jest jednoznacznie okreÅ›lić, czy w przypadkusprzężenia inwalidztwa wzroku z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, wiodÄ…cym inwalidz-twem jest brak wzroku, czy upoÅ›ledzenie umysÅ‚owe) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl