RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ormuzd jest zawsze otoczony przez 6 Mocy Zwiatła, rodzajarchaniołów, czyli Amahraspand (= Amenta Spenta, czyli Zwięci Nieśmiertelni), którzy razem z nimtworzą Heptadę.Yaszt 19 Avesty głosi: .Wszyscy Siedem są tej samej myśli, tego samegoSłowa, tego samego Czynu; widzą dusze samych siebie jako medytujące prawe myśli, praweczyny i Pomieszkanie Hymnów, oraz dysponują drogami światła, którymi wędrują ku obrzędom (kuich czci).Są to ci, którzy stworzyli i rządzą stworzeniami Ormuzda, który ich stworzył i nimikieruje, którzy są ich protektorami i wybawicielami.Ta unio mystica wśród Siedmiu Mocy powoduje, \e niekiedy Ormuzd mówi o sobie: MyArchaniołowie, albo: Panowie Mądrości.Występuje wśród nich podział na trzech archaniołówmęskich i troje \eńskich, po prawej i po lewej stronie, a stąd te\ mówi się o Ormuzdzie, \e jest: Ojcem i Matką Kreacji" (= Elohim?).Ta Heptada razem wytworzyła byty stworzone za pomocąaktu liturgicznego, tzn. celebrując liturgię Nieba".Trzem archaniołom męskim przypisane sąnastępujące funkcje:- Vohu-manah (= Vohuman, czyli Wspaniała Myśl), patronuje całej zwierzęcej kreacji,- Arta Vahiszta (= Antrahiszt, czyli Doskonałe Istnienie), rządzi ogniem we wszystkichjego manifestacjach,- Ksszathra Vairiya (= Szathrivar, czyli Upragnione Panowanie), za rządza metalami.Tymczasem archaniołowie \eńscy to:- Spenta Armaiti (= Spendarmat, albo Isfandarmuz, czyli Mądrość), posiada jako formęswej egzystencji ziemię, odpowiednik Sofii,- do Haarvatat (= Khurdad, czyli Integralność), do której nale\ą wszelkie wody,- do Amertat (=Murdad, czyli Nieśmiertelność), która panuje nad światem roślin.Z kolei archaniolowie są wspomagani przez aniołów zw.Yazatas (=Izedy, czyli Godni Czci),powiązanych z obiektami kosmicznymi, tj.planetami, gwiazdami lub konstelacjami.Wreszciewystępuje niezliczona ilość \eńskich istot niebiańskich - Fravartis (Ci, Którzy Wybrali), które sączynnymi archetypami bytów i ich protektorami.A zatem, ka\da jednostka fizyczna lub moralna,ka\dy kompletny byt, lub grupa bytów, nale\ących do Zwiata Zwiatła, włączając Ormuzda iwszystkie zastępy, ma swego świetlistego sobowtóra dyrektywnego.Byty fizyczne są jakbyprojekcjami Fravartis.Ostatecznie, rzeczywistość dzieli się na 3 strefy albo światy:120 - fizyczny i uchwytny zmysłami,- pośredni świat anielskich postaci archetypowych, poznawalny przez szczególną, tzw.Aktywną Imaginację, o charakterze ponadzmysłowym,- świat istot myślnych, rodzaj Pleroma intelligibilis, uchwytny w znaczeniach pojęciowych irelacjach między nimi, tzn.przez Intuicję.Istota archetypowa ze świata pośredniego stanowi wizerunek substancjalizujący istotę ze światamy sinego, którą to substancjalność zapewnia energia  Zwiatła Chwały", będąca wspólną dlawszystkich bytów Ormuzda.Jest to czysta luminiscencja stworzeń sprzed wmieszania sięArymana, która zjawi się z powrotem po ostatecznej separacji w Dniu Sądu.Ta świetlista energianadaje spójność bytom, ich formę, mierzy ich moc, oraz przydziela im przeznaczenie, określającich drogi rozwojowe.W ikonografii reprezentuje ją świetlista aura, otaczająca królów perskich ikapłanów-magów.Właśnie przez to światło, Czynna Imaginacja mo\e niejako postrzegać istotyarchetypowe Niebiańskiej Ziemi, która mikrokosmicznie stanowi zarazem najwewnętrzniejszy szczyt duszy".Człowiek, który został stworzony przez samego Ormuzda, jest powołany do współpracy zIstotami Zwiatła i walki z Arymanem i jego zastępami.Czyni to za pomocą czystości fizycznej imoralnej w stosunku do siebie i innych ludzi oraz w stosunku do środowiska przyrodniczego,którego zanieczyszczenie jest wielkim grzechem.Wszystkie cztery bowiem \ywioły muszą byćwolne od zanieczyszczeń przez człowieka.Ponadto, człowiek współdziała z siłami dobrau\ytecznie pracując w swej dziedzinie, do której powołały go los i talenty.Tak więc, ciało zmartwychwstałe w Czasach Ostatecznych ma być utworzone z świetlistejsubstancji Niebiańskiej Ziemi.W inicjacji młodzie\y męskiej, która była bardzo surowa i wzorowanana wątku walki herosa ze smokiem, w 15 r.\., wypowiadało się taką formułkę:  Moją matką jestSpendarmaat, Archanioł Ziemi, a moim ojcem jest Ormuzd - Pan-Mądrość".Nie mniej, w ciągu trzech ostatnich tysiącleci od śmierci Zoroastra, które są ostatnie w cyklu12000 lat, ludzkość zanieczyszcza siebie i środowisko, wobec czego \ywioły oraz zwierzęta irośliny poskar\ą się Ormuzdowi.Wówczas nastąpią Czasy Ostateczne z ich klęskami i wojnami.Nastąpi Sąd Ostateczny, zapowiedziany przez ognisty meteor lub kometę Gocihar.Ludziezmartwychwstaną, a spiritus morens tych wypadków będzie paruzyjny i mesjaniczny Zaośyant (= ZRegionów Jutrzenki), zrodzony ze złotego nasienia Zoroastra, zdeponowanego w jeziorze Frazdani strze\onego przez Neriosangha, Izeda królewskiej odwagi (!) i \ywiołu ognia oraz przez Anahid,Izeda planety Wenus.Tak więc, Zoroaster krótko wyło\ył swą naukę na dworze Vistaspy (przypuszczalnie ojciecDariusza I) przed magami, a ci lękając się utraty wpływów, spowodowali oskar\enie Zoroastra ouprawianie czarnej magii.Ten zostaje uwięziony i skazany na śmierć głodową.Ale zachorowałcię\ko ulubiony koń Vistaspy, a Zoroaster podjął się jego wyleczenia.Król nabrał do Zoroastrazaufania, które zostało mocno wsparte zjawieniem się w wizji trzech archaniołów, którzyodpowiednio go natchnęli.W rezultacie tego wszystkiego, Zoroaster otrzymuje zezwolenie na swą121 działalność misyjną i tworzy elitę ascetyczną, której członkowie nazywali się dvigu w znaczeniu ubogi", wiedzący lub przyjaciel.Zoroastryzm przyczynia się do rozbicia klanowości magów itajnych ich stowarzyszeń, oraz wynosi władzę królewską na szczyty, wprowadzając ją w orbitęekspansywności i świętych wojen w imię szerzenia nowej doktryny.Nie chodziło przy tym omahometańską zasadę nawracania ogniem i mieczem, lecz o stworzenie monarchii uniwersalnej,w ramach której mo\naby prowadzić konwersję ideologiczną.Sam Zoroaster nakazuje takąpierwszą świętą wojnę królowi Viśtaspie z Turanem, co te\ zostaje z sukcesem wykonane izoroastryzm szerzy się w Azji Zrodkowej.Zgodnie z najpowszechniej przyjmowaną wersją,Zoroaster ginie w 77 r.\.męczeńską śmiercią od ciosu zadanego w plecy w czasie obrzędów kultuognia w świątyni Balkh, a wraz z nim ginie 80 kapłanów.Ostatecznie, władca perski przechodził inicjację zoroastryjską, z zaznaczeniemeschatologicznego motywu walki herosa ze smokiem.Pełni on funkcje sakralne, a od jegoszczęścia zale\y pomyślność całego świata.Władca ma w sobie boską naturę i otoczony jest aurąOrmuzda.Jego narodziny przedstawiano jako narodziny Zbawiciela i nazywano go królem słońca iksię\yca.Nosił trójbarwną szatę reprezentującą trzy główne stany, tj.magów, rycerzy i chłopów.Natomiast jako władca świata przybierał szatę usianą gwiazdami.Napis Dariusza I głosi:  Dariusz, wielki król, król królów, król krajów, syn Viśtaspy, Achemenida.Król Dariusz mówi: To państwo, którym władam od Scytii, która jest poza Sogdianą, do Kusz, odIndii do Sardes, dał mi Ormuzd, największy wśród istot boskich.Tedy zaszczycił mnie Ormuzd imój dom." O samym zaś Ormuzdzie tak głosi inna inskrypcja Dariusza:  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl