[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ich edukacj¹ winni siê zaj¹æ œwiatli w³aœciciele ziemscy.Aleksander G³owacki "Szkic programu w warunkach obecnego rozwoju spo³eczeñstwa"Autor mówi o relacji miêdzy jednostk¹ a zbiorowoœci¹ w kategoriach utylitaryzmu.Wg niego podstaw¹ dobrobytu jest w³asnoœæ prywatna.Eliza Orzeszkowa "Kilka s³ów o kobietach"Domaga siê poszerzenia programu nauczania kobiet, prawa do pracy i równego wynagrodzenia.Eliza Orzeszkowa "O ¯ydach i kwestii ¿ydowskiej"Popularyzacja kultury ¿ydowskiej - wtedy stworzy siê warunki asymilacji.Stanis³aw KoŸmian "Szko³a patriotyzmu politycznego"Autor by³ przedstawicielem konserwatystów krakowskich - potêpia walkê narodowowyzwoleñcz¹ jako sarmackie warcholstwo.Feliks Krupiñski "Romantyzm i jego skutki"Artyku³ ma charakter znacznie bardziej literacki - autor snuje rozwa¿ania o romantycznej ideologii - szydzi - z romantycznego irracjonalizmu, emocjonalizmu i wyra¿a pogl¹d, i¿ sta³y siê one Ÿród³em czynów nieodpowiedzialnych.Raduje siê, ¿e nasta³ kres romantyzmu.Poezja pozytywizmu.Dominowa³y takie gatunki literackie jak nowela, powieœæ, obserwujemy pocz¹tki reporta¿u, felietonu.Mimo, i¿ pozytywizm jest uwa¿any za "czasy niepoetyckie" uprawiano poezjê - lirykê reprezentuje Adam Asnyk (1838-1897) i Maria Konopnicka (1842-1810).Adam Asnyk dojrzewa³ jeszcze w romantyzmie i romantyzm reprezentowa³ w czasach pozytywizmu (poeta dwóch pokoleñ).Mo¿na wyodrêbniæ trzy nurty w twórczoœci Asnyka:poezji mi³osnej,poezji filozoficznej,poezji tatrzañskiej."Do m³odych"Zachêca by m³odzi rozwijali siê intelektualnie, by d¹¿yli do poznania Boga.Godzi siê ze smutkiem, i¿ przeminê³y czasy romantyków i apeluje do m³odych by mieli szacunek do tradycji.Przypomina im, ¿e to co stworz¹ przeminie, przestrzega wiêc przed popadniêciem w pychê."Daremne ¿ale, pró¿ny trud"Poeta zwraca siê do romantyków i przestrzega przed ¿yciem przesz³oœci¹ bo nie jest ono twórcze."Karmelkowy wiersz"Dusza kobiety salonowej jest pusta i dlatego poeta nie obdaruje jej mi³oœci¹, lecz cukierkiem."Ach, jak mi smutno"Poeta op³akuje przemijanie.Liryka wyznania, nacechowana emocjonalnie, pe³na smutku, nostalgii, przypomina romantyczn¹ poezjê grobów."Miêdzy nami nic nie by³o"Poeta ukazuje œwiat natury jako dyskretne t³o ludzkich uczuæ i sta³y element wiêzi emocjonalnych."Ulewa"Autor zachowuje strukturê rytmiczn¹, stosuje œredniówkê - wiersz sylabotoniczny - osi¹ga piêkn¹ melodiê wiersza.Opis krajobrazu tatrzañskiego - jego piêkna."Limba"Pochwa³a krajobrazu tatrzañskiego, ale wiersz ten jest alegoryczny i przedstawia duchow¹ sytuacjê poety.Limba jest samotna, dumna, wynios³a - tak jak poeta, który musi ¿yæ wœród pozytywistów.Sonet XXIXWyrzeczenie siê walki narodowowyzwoleñczej jest dla poety narodowym samobójstwem ducha.Maria Konopnicka - druga sztandarowa poetka pozytywizmu.Uprawia³a twórczoœæ utrzyman¹ w duchu postromantycznym.Nie nawi¹zywa³a jednak bezpoœrednio do romantyzmu - wzorem dla niej by³ Lenartowicz.Siêga³a po motywy ludowe, pos³ugiwa³a siê poetyk¹ ballady, baœni.Konstrukcjê jej wierszy cechuje wyrazista linia melodyczna osi¹gana dziêki kunsztownym konstrukcjom stroficznym i wierszowi sylabotonicznemu.Obok motywów ludowych istotn¹ rolê odgrywa³a poezja patriotyczna."Przeciw nadziei"A raczej "przeciw brakowi nadziei".Poetka mówi o czasach, w których ¿yje - czasy pozytywizmu zabijaj¹ idee niepodleg³oœciowe.Nie ma ostoi wiary w odzyskanie niepodleg³oœci.Autorka jednak postanawia t¹ wiarê zachowaæ, wiarê w zmartwychwstanie ojczyzny.Styl wiersza jest utrzymywany w duchu romantycznym, w duchu poezji grobów.W ten sposób autorka wskazuje na tradycjê, która jest jej bliska."Rota""Rota" zosta³a opublikowana w 1908 r.Jest to utwór interwencyjny, przeznaczony do rozpowszechniania w Wielkopolsce.Autorka protestowa³a przeciwko ustawom wyw³aszczaj¹cym Polaków z ich ziemi.Utwór zyska³ popularnoœæ - Feliks Nowowiejski napisa³ do utworu muzykê.Zosta³a po raz pierwszy zaœpiewana 15 lipca 1910 r.podczas ods³oniêcia pomnika grunwaldzkiego w Krakowie.Zbiorowy podmiot literacki sk³ada przysiêgê przed Bogiem, prosz¹c go o pomoc w jej wype³nieniu.Naród œlubuje, ¿e zachowa swoj¹ to¿samoœæ.Powieœæ realistyczna.Realizm - ma co najmniej dwa znaczenia - termin filozoficzno - estetyczny, który okreœla metodê ujmowania i kszta³towania materia³u w dziele sztuki [ Pobierz całość w formacie PDF ]